Otázky na písomnú skúšku z predmetu Manažment kvality
1) Aké je rozdelenie firiem podľa veľkosti (podľa počtu zamestnancov)? Na vyjadrenie veľkosti firiem podľa EÚ sa často používa kritérium počtu zamestnancov: • veľmi malý podnik (mikropodnik) do 10 zamestnancov, • malý podnik do 50 zamestnancov, • stredný podnik do 250 zamestnancov, • veľký podnik nad 250 zamestnancov.
2) Definujte pojmy kvalita a audit Kvalita - miera, s akou súbor vlastných charakteristík spĺňa požiadavky. Schopnosť množiny vlastných charakteristík výrobku, systému alebo procesu spĺňať požiadavky zákazníkov a ďalších zainteresovaných strán. Audit - systematický, nezávislý a zdokumentovaný proces získavania dôkazov auditu a ich objektívneho vyhodnocovania s cieľom určiť rozsah, v akom sa plnia kritériá auditu.
3) Základné pojmy súvisiace s kvalitou (ISO 9000:01 Zásady a slovníky) • Znak kvality - inhertný (typický) znak výrobku, procesu alebo systému týkajúci sa požiadaviek (funkčné vlastnosti). • Trieda kvality - kategória alebo poradie dané rôznymi požiadavkami na kvalitu výrobku, procesu alebo systému, ktoré majú rovnaké funkčné použitie. • Spôsobilosť - schopnosť organizácie, systému alebo procesu realizovať produkt, ktorá plní požiadavky na výrobok. • Politika kvality - celkové zámery a zameranie organizácie vo vzťahu ku kvalite oficiálne vyjadrené vrcholovým vedením. • Vrcholové vedenie - osoba alebo skupina osôb, ktorá usmerňuje a riadi na najvyššej úrovni organizáciu. • Sledovateľnosť - schopnosť sledovať vývoj, použitie alebo umiestnenie toho, čo je predmetom úvah. • Nezhoda - nesplnenie požiadaviek. • Vada - nesplnenie požiadaviek vo vzťahu k špecifikovanému použitiu. • Náprava - opatrenie pre odstránenie zistenej nezhody. • Opatrenia k náprave - opatrenia pre odstránenie príčiny zistenej vady alebo nežiaducej situácie. • Preventívne opatrenia - opatrenia pre odstránenie príčiny potenciálnej nezhody alebo iné potenciálne situácie.