3.1.1 Optimalizačná a motivačná funkcia Autonómne a heteronómne hodnotenie. Hodnotenie žiakov má prispievať k optimálnemu priebehu zámerného a systematického učenia s ohľadom na jeho ciele. Optimalizačná funkcia pôsobí súbežnes motivačnou funkciou hodnotenia a spoločne podmieňujú dva typy hodnotenia: Autonómne hodnotenie(vnútorné) -slúži žiakovi ako motivačný podnet a jeho nástroj na posudzovanie a ovplyvňovanie priebehu alebo výsledkov učenia Heteronómne hodnotenie(vonkajšie) -slúži ako nástroj vonkajšieho riadenia, ktoré žiaka povzbudzuje (motivuje) k výkonu, ale aj usmerňuje a organizuje jeho učebné aktivity smerom k optimálnemu výkonu (Prúcha, 2009). Cieľom vzdelávacieho procesu je, aby sa podiel autonómneho hodnotenia a motivácie k nemu v priebehu vzdelávania postupne zvyšoval, teda aby žiak postupne hodnotenie zvládal, mal o neho záujem a súčasne preberal zodpovednosť za svoje jednanie a hodnotiace úsudky.