Stratégia: dlhodobý plán vytvorený na dosiahnutie cieľov. V praxi znamená formalizovaný dokument, ktorý obsahuje dve fázy - popis misie/vízie cieľov a harmonogram realizácie.
Soc ek stratégia: zovšeobecňovanie poznatkov ekonomicko spoločenského vývoja pomocou vednýh odborov pre lepšie hospodárenie na mikro a makro úrovni. Je to interakcia vnútorných podmienok eko s vonkajšímí = prepojenosť ekonomiky v rámci jeho vývoja. Michael porter: tvorca myšlienky konkurencieschopnosti, americký ekonóm (Harvard busines schol) profesor a konzultant, najvplyvn stratég súčasnosti.
-Faktor danosti= prírodné zdroje, podnebie, množ pracovnej sily -Rozvinuté faktory= vysokokvalitná infrašt, vyspelá technologia, rozvinutý ľudský potenciál, (=konkur výhody) -Podmienky dopytu= kvalita a kvantita tovarov, inovatívna schopnosť výroby- podpora rozvoja dom trhu -Podpora príbuzných priemys odvetví= napr. automobilový a elektrotech -Firemná stratégia= podpora rivality medzi firmami a ich kooperácie Podstata sociálno eko rozvoja: previazanosť polit, soc, technolog, etického, právneho, ekonom prostr. Reakcia na výzvy technologickej revolúcie a sprostredkovaní vedomostí. Spolupráca súkr a verejného sektora. Zmena: prechod medzi dvoma stavmi organizácie, medzi povodným a novým stavom. Veľkosť zmeny určuje jej strategický, takt. a operačný význam.
Typy zmien: politické (vytv polit a eko cielov), technolog (akcelerácia výr a finan operácií), kultúrne (kul unifikácia), internacionalizácia a glob - eko glob (vytv glob trhu a obchodu), medzin fin krízy, volný obchod a soc zodpovednosť