1. Teórie obchodu a vývojové trendy v obchode História obchodu: „... ľudia, ktorí zabudnú svoje dejiny, sú odsúdení na to, aby ich opakovali...“ • vznik obchodu je podmienený dvoma skutočnosťami: • spoločenskou deľbou práce a • existenciou rozličných vlastníkov výrobných prostriedkov na jednej strane a vlastníkov výrobnej produkcie na strane druhej • koncom 12. storočia bola už v Európa popretkávaná pavučinou obchodných ciest • jednou z najstarších známych obchodných ciest na svete bola Jantárová cesta • obchod v predkapitalistických farmáciách bol obsluhovaný osobitnou skupinou ľudí - kupcami • v začiatkoch feudalizmu prevládal vandrovný obchod, obchod v osadách pod hradmi a na križovatkách ciest • v druhej polovici 19. st. boli prijaté úpravy o obchode a obchod sa delil na voľný, kupecký, podomový a osobitná skupina - kramári • koncom 19. st. významné miesta v obchodnej sieti zaujal aj družstevný obchod • na začiatku 20. st. sa začalo s výstavbou účelovo zariadených objektov pre tržnice • novou formou obchodovania bol i zásielkový obchod • v 30-tych rokoch 20.st. sa začína obchodné podnikanie rozvíjať a vznikajú prvé obchodné domy • revolučné premeny v roku 1945 vytvorili podmienky aj pre zmeny v obchode; svoju činnosť začal štátny obchod • v roku 1955 sa budujú na našom území prvé predajne samoobslužného typu; v roku 1958 vznikol prvý supermarket • v rokoch 1968 - 1969 nastáva obdobie krízy v obchode • rok 1989 bol pre obchod prelomový • 1990 - 1997: obdobie privatizácie obchodu • aktuálne trendy rozvoja obchodu: globalizácia, koncentrácia a boj o zákazníka