Vo vyučovacom procese predmetu odborný výcvik sa stretneme s rozličnými činiteľmi, ktoré tento vyučovací proces významne ovplyvňujú.
Za najdôležitejšie je možné považovať tieto činitele:
1. podmienky 2. ciele 3. didaktické zásady 4. majster odbornej výchovy a žiaci 5. obsah vzdelávania — učivo 6. metódy 7. organizační formy 8. materiálne prostriedky 9. výsledky — hodnotenie, kontrola
Tieto činitele vytvárajú systém didaktiky odborného výcviku.
2. MAGEROVA TECHNIKA
Pre praktickú potrebu vymedzovania výcvikových cieľov možno použiť Magerovu techniku, podľa ktorej sa odporúča, aby cieľ vo svojej formulácii obsahoval 3 zložky:
• požadovaný výkon žiaka - vyjadrený formou pozorovateľnej činnosti (používanie aktívnych slovies, ako napr. vytvoriť, zložiť, navrhnúť, popísať, rozoznať, skonštruovať, kombinovať, zmerať, vyrobiť, zostrojiť, zmeniť a i.), • podmienky výkonu - rozsah požadovaného výkonu, vymedzenie spôsobu riešenia, možnosť použitia pomôcok a pod., • normu výkonu - požadovaný počet správne vyriešených úloh, tolerované nepresnosti výkonu, časový limit a pod.