Malé a stredné podnikanie, vymedzenie základných kategórií, vznik a prevádzkovanie činnosti - Podnikavosť - schopnosť vyhľadávať, vytvárať a využívať príležitosti, ktoré sa nachádzajú v podnikateľskom prostredí na to, aby si podnikateľský subjekt zabezpečil ziskovosť o vonkajšia - schopnosť nájsť alebo cieľavedome vytvoriť a efektívne využiť príležitosti, ktoré podnikateľskému subjektu vznikajú na základe aktívnych vzťahov s jednotlivými subjektmi podnikateľského prostredia, napr. zákazníkmi, obchodnými partnermi apod. o vnútorná - schopnosť aktívne vyhľadávať a efektívne využívať vnútropodnikové príležitosti na zlepšenie plnenia poslania a podnikových cieľov - Vonkajšia aj vnútorná podnikavosť ako schopnosť čosi dosiahnuť predpokladá, že bude existovať ktosi, kto podnikavosť v skutočnosti uplatní - Subjektívna podnikavosť je schopnosť podnikateľa alebo manažéra ako osoby presadiť sa, mať prirodzenú autoritu, vedieť niesť riziko, mať pozitívnu predstavu o sebe, byť náročný - Znaky podnikania o sústavná - t.j. pravidelná a opakovaná činnosť, nie príležitostne vykonávaná zárobková činnosť o samostatnosť podnikateľa, ktorá sa prejavuje tak, že podnikateľ samostatne rozhoduje o spôsobe a rozsahu práce, o dobe a mieste výkonu práce - Členenie podnikov o Mikro - 0 - 9 zamestnancov, ročný obrat do 2 mil. EUR o Malý - 10 - 49 zamestnancov, obrat do 10 mil. EUR o Stredný - 50 - 249 zamestnancov, obrat do 50 mil. EUR o Veľký - nad uvedené sumy - Význam MSP a ich konkurencieschopnosť o majú významný podiel na tvorbe pridanej hodnoty v podnikoch SR (45%) o prispievajú k vytváraniu sociálnej klímy, k pracovnému, sociálnemu, spoločenskému uplatneniu rôznych skupín obyvateľstva (69,5% podiel zamestnanosti) o MSP oživujú historické centrá, ponúkajú v nich širokú škálu služieb o prispievajú k udržaniu zdravého životného prostredia, tým že oživujú, udržiavajú kultúrne a remeselné tradície o napomáhajú budovať slobodný spoločenský systém; pomáhajú k rozvrstveniu spoločnosti; pomáhajú vytvárať priaznivé sociálno-historické ovzdušie o dynamizujú trhový spoločenský poriadok; vďaka nim sa ekonomická a politická moc rozptyľuje medzi široké vrstvy obyvateľstva; pomáhajú stabilizovať ekonomickú, sociálnu a politickú štruktúru