1. Úvod Rýchle zmeny v oblasti vedy a techniky, rozvoj informačných technológií, nárast konkurencie, globalizácia ekonomiky a pod., spôsobujú, že žiadna spoločnosť nemôže zotrvať dlhú dobu pri existujúcom výrobnom programe. Zákazníci si želajú a očakávajú stále nové a dokonalejšie produkty. Konkurencia sa usiluje, aby ich čo najrýchlejšie vyprodukovala a ponúkala na trhu.
Bez programu vývoja nového produktu (NPD - New Product Development) sa nezaobíde žiadna výrobná spoločnosť (ale ani spoločnosť poskytujúca služby), ak chce byť na trhu lídrom vo svojej oblasti. Práve nové úspešné produkty prinášajú spoločnostiam najväčšie zisky (mobily, LCD obrazovky, notebooky a pod.). Vyvíjať nový produkt, ktorý má byť na trhu úspešný a má spoločnosti vrátiť vynaložené náklady a prinášať aj zisk, si vyžaduje vyvíjať ho v súlade s požiadavkami zákazníkov. Preto sledovať a uspokojovať požiadavky a spokojnosť zákazníkov je východiskom pre úspešný proces NPD. Rovnako dôležité je nepretržité sledovanie konkurencie, aby určitá spoločnosť dokázala okrem iného správne načasovať vstup nového výrobku na trh.