Strategické aliancie - možno považovať za novú formu podnikania na svetovom trhu. Predstavujú spoluprácu dvoch veľkých firiem za účelom dosiahnutia zisku, synergického efektu z nových skúseností, posilnenia pozície na trhu, resp. preniknutia do ďalších oblastí podnikania. Strategické aliancie sa líšia od tradičných spoločných podnikov, kde dva podnikateľské subjekty spoja časť svojich aktív za účelom založenia nového podniku.
Strategické aliancie sa mimoriadne rozšírili najmä od sedemdesiatych rokov 20. storočia. Z vytvorenia strategickej aliancie plynú nasledovné výhody: partneri spoločne prispievajú do nového projektu, partneri spoločne formulujú a napĺňajú globálne strategické ciele, z bývalého konkurenta sa stáva partner, zo spolupráce vyplýva komparatívna výhoda v porovnaní s konkurenciou. Podľa druhu zamerania môže strategická aliancia fungovať ako: technologická, výrobná, nákupná, distribučná, marketingová a multifunkčná.