Byrokracia je hierarchická organizácia, navrhnutá racionálne ku koordinácii práce mnohých jednotlivcov a k realizácii širokej škály administratívnych úloh a cieľov organizácie. Byrokracia je podľa Maxa Webera tzv. Ideálny typ, vzor ku ktorému sa možno priblížiť zavedeným prvkov racionálneho riadenia. Týmito prvkami sú základné pravidlá : • pravidelné aktivity smerujúce k dosahovaniu poslania organizácie, jednoznačne sú pridelené jednotlivým pracovníkom ako oficiálne povinnosti. Každý úradník má jasne definovanú oblasť zodpovednosti, • princíp hierarchie - nižšie postavenie je podriadené vyššiemu. Moc a autorita vzrastajú s postavením pracovníka, • stály systém abstraktných pravidiel - tieto pravidlá sú aplikované na jednotlivé prípady a určujú postup pre výkon každej úlohy, • formalistická neosobnosť určuje ideálny prístup úradníka k vykonávaniu svojich povinností - bez vášní, sympatií a antipatií, • menovanie do funkcie na základe schopností a vedomostí s ohľadom na príspevok pracovníka. Pri povyšovaní sa vychádza z dĺžky praxe a osobnej výkonnosti, • prísne oddelenie súkromného a osobného príjmu a kontrola demokratickými inštitúciami vylučujú nepoctivosť úradníkov