2. Marketingová stratégia • proces, prostredníctvom ktorého sa zabezpečuje efektívne fungovanie podniku. • Stratégia odpovedá na otázku akým spôsobom, postupom, chceme dosiahnuť ciele, taktika stanoví konkrétne kroky .
Čo je stratégia? Definícia 1: Stratégia spočíva v cieľavedomom budovaní budúceho stavu riadeného objektu alebo procesu, a to pevnými vymedzenými cestami, ktoré umožňujú pružne reagovať na vplyvy externých síl v priebehu postupu k cieľu. Definícia 2: Stratégia je spôsob, ako dosiahnuť stanovené ciele a formulované poslanie organizácie. Definícia 3: Stratégia vo všeobecnosti vyjadruje spôsob výberu alebo kombinácie prostriedkov, ktoré majú zabezpečiť dosiahnutie cieľov. Výsledkom dobrej marketingovej stratégie je: • spokojnosť zákazníka • ziskovosť firmy
Existencia stratégie je základný predpoklad prežitia organizácie a jej rozvoja. Pri tvorbe stratégie sa vychádza z existencie silných a slabých stránok organizácie a z existencie podnikateľských príležitostí a ohrození v okolí organizácie. Úspešné uplatňovanie stratégie vyžaduje disciplínu a flexibilitu.
Marketingová stratégia sa vyjadruje vo forme dokumentu - plánu, ktorý obsahuje základné charakteristiky: • cieľového trhu, • výrobku alebo služby, • cenovej politiky organizácie, • spôsobu distribúcie, • komunikácie s odberateľmi.