1 Materiálový list pre zadaný konštrukčný prvok a.) Špecifikácia konštrukčného prvku Piesty sú strojné súčasti a tvoria základnú súčasť piestového spaľovacieho motora. Ich hlavnou úlohou v spaľovacom motore je sprostredkovať prenos energie medzi spaľovacím priestorom a pohyblivým mechanizmom spojeným piestami. Ďalšími funkciami piestov v spaľovacom motore sú : roztáčanie kľukového hriadeľa pomocou ojníc, zachytávať svojou plochou expanzný tlak plynov pri horení a prevádzanie sily expanzného tlaku plynov na ojnicu a kľukový hriadeľ, odvádzať teplo do stien valcov a oddeľovať spaľovací priestor od priestoru kľukového hriadeľa. Aby tento priestor dokázali piesty oddeliť musia dobre tesniť, ale nie však príliš, pretože by mohlo dôjsť v dôsledku tepelnej rozťažnosti materiálov k ich prasknutiu alebo zadretiu. Piest spaľovacieho motora sa skladá z týchto častí - z hornej plochy, na ktorú tlačí expanzný tlak plynov, dno piesta - spoluvytvára spaľovací priestor a o ovplyvňuje priebeh horenia, koruna piesta -nachádzajú sa tu drážky pre piestne krúžky, plášť - slúži k vedeniu piesta vo valci a odvádza časť tepla, piestne okno - slúži pre piestny čap, ktorý spája piest s ojnicou. Aby piest dobre tesnil a nedochádzalo tak k stratám kompresie a úniku mazacieho oleja je piest vybavený piestnymi krúžkami, ktoré sú uložené v drážkach s určitou vôľou, tak aby bolo zaistené správne mazanie stien valcov. Na jeden piest sa obvykle montujú 2 - 3 piestne krúžky, v prípade troch tesniacich krúžkov sú dva z nich tesniace a jeden stierací. Úlohou tesniacich krúžkov je vymedziť netesnosť spaľovacieho priestoru a úlohou stieracieho krúžku je odvádzať olej z povrchu valca preč, keď sa piest pohybuje smerom dole. Okrem iného piesty sú rozdelené aj podľa výšky. Vyšší piest je ťažší než nižší piest. Hlavne pri vysokootáčkových motoroch sa používajú kratšie piesty hlavne pri bežných motoroch, práve vďaka ich nízkej hmotnosti. Veľkou nevýhodou krátkych piestov je ich zvýšená spotreba oleja motora, pretože krátky piest nedokáže dokonale tesniť spaľovací priestor. Tvary piestov závisia od typu motora, ale takmer všetky piestové spaľovacie motory majú okrúhly tvar piestov, avšak existujú aj niekoľko typov vzácnych motorov, ktoré mali piesty oválneho tvaru.