Hudobná výchova je súčasť výchovy estetickej v MŠ aj ZŠ. Vychádza zo zásad , ktoré sú spoločné pre celý výchovno - vzdelávací proces. (základné zásady- názornosť, postupnosť, systematickosť, ind. prístup, spojenie teorie s praxou, uvedomelosti, tvorivej aktivity)
Ciele: podchytenie záujmu dieťaťa o hudbu a hudobné činnosti
Systematicky rozvoj hudobnosti-(vytváranie schopnosti, zručnosti a návykov potrebných pre vnímanie, prežívanie a chápanie umenie, získavanie predpokladov na vlastnú hudobnú činnosť, postupné osvojovanie si súboru základných hodnôt ľudovej a umelej hudobnej tvorby Využitie hudby a hudobných činností na obohacovanie detského poznania, kultivovanie citových a morálnych kvalít detí, tvorivé uplatnenie sa
Prostriedkom hudobnej výchovy: je komplex hudobných činností, ktoré sa prelínajú, podmieňujú
Hudobné činnosti: - spevácke, (rozv. zmysel pre krásu spevu, dávajú zákl. speváckych schopností - inštrumentálne (výrazne prispievajú k hud. rozvoju detí, hra na detských hudobných nástrojoch výrazne pomáha aktívne vnímať hud a nehud zvuky - pohybové (Spájaním hudby s pohybom sa dosahuje hlbšie citové prežívanie hudby a rozvíja sa prirodzená schopnosť detí vyjadriť hudbu pohybom - počúvanie hudby (sú zamer. na rozvoj sluchového vnímania hudobnej predstavivosti a na poznávanie zákl výrazových prostriedkov hudby