Základné funkcie literatúry 1. poznávacia (Schopnosť literárneho diela prostredníctvom umeleckého obrazu a umeleckého zážitku prinášať informácie z oblasti prírodnej a spoločenskej skutočnosti. Informácie napr. o fungovaní prírodných zákonitostí, procesov a javov. Táto funkcia literatúry je pre detského príjemcu mimoriadne dôležitá pri priamom alebo nepriamom získavaní poznatkov.) 2. výchovno - formatívna (literárne dielo je schopné pôsobiť na všestranné rozvíjanie duševného sveta dieťaťa - na jeho poznanie, svetonázor, mravné cítenie, jazykovú kultúru, umelecký vkus, rozumové, vôľové a citové vlastnosti. 3. svetonázorová (prejavuje sa v literatúre ako všeobecný princíp poznania, chápania a hodnotenia sveta zobrazovaného literárneho v literárnom diele) 4. mravná (literárne dielo dáva podnety na rozvíjanie všetkých zložiek mravnej výchovy. Prostredníctvom estetického zážitku učí dieťa mravne cítiť, myslieť i konať, cez konanie postáv ukazuje vzory mravnosti v jej konkrétnych podobách, čím odhaľuje, približuje a vo vedomí dieťaťa fixuje predstavy o hodnotách dobra a zla, pravdivosti a krásy a podnecuje k mravnému konaniu.) 5. ideovo - estetická (cez literatúru sa u dieťaťa kultivuje estetické cítenie)