Komunikácia je všeobecne vymedzená ako výmena informácií a komunikačný proces ako proces výmeny informácií, ktorý ma svoje zákonitosti, nástroje a techniky.
Na klasifikáciu komunikácie a komunikačných procesov v podniku sa najčastejšie v súčasnosti používajú tieto hľadiská: • či komunikácia prebieha zoči-voči (face to face), čo znamená, že komunikátor a komunikant vyjadrujú svoje myšlienky, pocity, názory a postoje v konkrétnej, neopakovateľnej komunikačnej situácii, pričom používajú verbálne a neverbálne zložky komunikácie, • či komunikácia prebieha sprostredkovane, teda ako médium sa používajú rozličné technické komunikačné prostriedky, fax, e-mail, internet, korešpondencia a pod., čo znamená, že neobsahuje neverbálne zložky komunikácie, • či komunikácia a komunikačný proces prebiehajú v podniku a využívajú celý systém komunikačných vzorcov vyplývajúcich jednak z organizačného a pracovného poriadku podniku, jednak z podnikovej kultúry, • či komunikácia prebieha v externom prostredí podniku a teda obsahuje špecifické zložky marketingovej komunikácie.