Manažment kvality 20 storočie si budeme pripomínať ako storočie produktivity 21 storočie je storočím kvality Kvalita -Súhrn vlastností produktu a jeho schopnosť uspokojiť požiadavky spotrebiteľa súborom inhertných znakov -Kvalita je miera, s akou súbor prirodzených znakov spĺňa požiadavky. Pohľady na kvalitu: - pohľad výrobný - orientuje sa na výrobu výrobkov najvyššej kvality, naplnením zákonných, podnikových noriem a zákazníckych požiadaviek
-
pohľad spotrebiteľský - vníma uspokojenie svojich vlastných potrieb a očakávaní medzi ktoré patrí: chuť, vzhľad, funkčnosť, opraviteľnosť, spoľahlivosť ale aj cena
-
pohľad manažérsky - orientuje sa na funkčnosť, racionálnosť a zefektívnenie podnikových procesov, ktoré vedú k uspokojeniu zákazníkov
-
pohľad spoločenský - vnímaním produktu pre blaho spoločnosti a ich dopad na životné prostredie.
David A. Garvin v roku 1987 rozpracoval koncept nazvaný „Dimenzia kvality“ podľa, ktorého je každý výrobok alebo služba tvorená 8 dimenziami kvality:
-
funkčnosť - primárna vlastnosť užívania produktu, napr. rýchlosť obsluhy, chuť výrobku
-
trvanlivosť - schopnosť zachovať si vlastnosti výrobku počas určitého obdobia
-
výraznosť - typické charakteristické vlastnosti produktu napr. vôňa chleba
-
spoľahlivosť - plnenie funkcie v danom období
-
nezávadnosť - spôsob akým spotrebiteľ vníma produkt napr. vzťah k zdraviu, dopad na životné prostredie
-
opraviteľnosť - schopnosť obnoviť funkcie produktu a poskytnúť rýchlu údržbu
-
estetická pôsobnosť - je vnímaná eleganciou dizajnu
-
ovládateľnosť - spôsob a jednoduchosť používania produktu pre spotrebiteľa