Na to, aby sme sa mohli venovať problematike daní a daňového systému, považujem za potrebné definovať si termíny daň a daňový systém. Daň je spravidla opakujúci sa povinný poplatok, ktorý štátu odvádzajú fyzické a právnické osoby. Ich výška je striktne určená, rovnako ako aj termín ich platenia. Množstvo informácií a rozmanité situácie platiteľov môžu dane zmeniť na nepríjemnú povinnosť. Daňový systém tvoria viaceré dane a druhy daní. Slovensko má v porovnaní s ostatnými susednými krajinami, ale aj krajinami Európskej únie podobný daňový systém s viacerými špecifikami, pričom niektoré z nich celý systém robia prehľadnejším a jednoduchším, iné ho naopak mierne komplikujú. Z hľadiska celej Európy má Slovensko štandardný daňový systém.
Pri tvorbe daňového systému sa každá krajina opiera o daňové princípy. Každá krajina pri tvorbe svojho daňového systému zohľadňuje jednotlivé princípy v inej miere a prispôsobí si ich podľa potrieb vlastnej ekonomiky. Najčastejšie zohľadňované princípy pri tvorbe daňového systému sú spravodlivosť, ekonomická efektívnosť, prehľadnosť a právna perfektnosť, flexibilita, pozitívne ekonomické pôsobenie na subjekty a daňová istota.
Optimálny daňový systému by mal disponovať niekoľkými vlastnosťami: • ekonomická efektívnosť - ide o to, že daňový systém by nemal byť v rozpore s efektívnou alokáciou zdrojov, • administratívna jednoduchosť - teda, daňový systém by mal byť čo najjednoduchší a relatívne nenákladný z hľadiska správy, • flexibilný - podstatou je, že daňový systém by mal byť schopný ľahko a v niektorých prípadoch automaticky sa prispôsobovať zmeneným ekonomickým podmienkam, • politická priehľadnosť a zodpovednosť - daňový systém musí byť priehľadný v tom zmysle, že daňovník by mal vedieť na čo a prečo platí dane, iba tak môže politický systém vo svojom rozhodovaní odrážať preferencie jednotlivcov • spravodlivosť - jedná sa o to, že daňový systém by mal byť spravodlivý v prístupoch k rozdielnym jednotlivcom.