Pedagogika je veda o výchove. Jej predmetom je výchova a výchovný proces. Výchova je cieľavedomá ľudská činnosť zameraná na utváranie osobnosti a humanizáciu človeka. Úlohou a významom pedagogiky je systematizovať a spracovávať pedagogické skúsenosti, skúmať zá-konitosti výchovno-vzdelávacích javov, skúmať, za akých podmienok a akými prostriedkami možno úspešne plniť výchovné ciele. Systém pedagogických vied možno rozdeliť na: - základné pedagogické vedy - aplikované pedagogické vedy - hraničné pedagogické vedy. Základné pedagogické vedy: všeobecná pedagogika - má subdisciplíny: - základy pedagogiky - rozoberá základné pedagogické javy, kategórie a pojmy - didaktika - je to teória vyučovania, zaoberá sa podstatou a obsahovou stránkou vyučovania - teória výchovy - je to metodika výchovnej činnosti, rozoberá konkrétne úlohy a ciele vý-chovného procesu dejiny pedagogiky - rozlišujeme národné a svetové, pričom národné sú základom svetových porovnávacia pedagogika - skúma jednotlivé školské systémy v rôznych krajinách, zaoberá sa ich analýzou a porovnáva ich. metodológia pedagogiky - je to učenie o štruktúre a metodike poznávacej činnosti. Rieši otázky vedeckého výskumu me-tódami, technikami a prostriedkami vedecko-výskumnej práce.