1. Špecifikácia konštrukčného prvku Hydrodynamický menič krútiaceho momentu, skrátene hydrodynamický menič je typ zdokonalenej hydrodynamickej spojky, ktorá prenáša sily medzi súčiastkami rotujúcimi rozličnými rýchlosťami. Používa sa všade tam, kde je potrebné hydraulicky oddeliť hnací a hnaný hriadeľ a kde je zároveň potrebné násobiť prenášaný krútiaci moment. Meniče umožňujú odovzdávať výkon pri širokom pomere prevádzkových otáčok, a to zároveň pri nekonečnom počte plynule na seba nadväzujúcich prevodov, ktoré sa za plného zaťaženia automaticky (bez zásahu ľudskej ruky či zvláštneho regulátora) nastavujú zmenou prevádzkového zaťaženia na výstupnom hriadeli.
V najjednoduchšom prípade sa skladajú zo štyroch základných častí:
• čerpadlo
• rozvádzacie koleso (stator)
• turbína
• veko
Čerpadlo a veko spolu bývajú spájané skrutkovými spojmi alebo zváraním a vytvárajú tak olejotesné puzdro, v ktorom sú spolu uložené rozvádzacie koleso a turbína. Rozvádzacie koleso je v tomto prípade pevne spojené s telesom prevodovky a neotáča sa.
Ak kvapalina prúdi v meniči v smere otáčania, rozvádzacie koleso sa otáča
s čerpadlovým a turbínovým okolo spoločne. V tejto fáze funguje menič ako
hydrodynamická spojka, nedochádza teda k zmene krútiaceho momentu pri prenose.
V prípade, že kvapalina prúdi rozvádzacím kolesom v opačnom smere, než je smer
otáčania, dôjde k jeho zablokovaniu na neutrály.