1. Teória ľudského kapitálu - vlastníkom ľuds. kapitálu je jednotlivec - má 2 zložky: - vlastnosti (dedičné) (môžeme zmerať napr. hodnotu IQ) - to, čo investujeme do seba-vzdelávanie, skúsenosti, prax...(môžeme merať napr. vzdelaním, počet rokov vo vzdelávaní
- hlavným predpokladom, na ktorom je táto teória vybudovaná je, že vzdelávanie zvyšuje produktivitu jednotlivca, - konkurencia je faktorom, ktorý vyrovnáva produktivitu práce medzi jednotl. zamestnaniami, - z toho vyplýva, že rozdiely medzi produktivitami jednotlivcov môžu vyplývať z rozdielu medzi rozsahom ich spôsobilosti niečo konať a z genetickej dedičnosti jednotlivca, - rozdiely môžu vzniknúť alebo sa prehĺbiť investovaním do seba, najmä do vzdelávania.
ČISTÝ MODEL ĽUDSKÉHO KAPITÁLU: 1. Jednoduchý model príjmov 2. Model dopytu po vzdelávaní 1./ Jednoduchý model príjmov: - poskytuje jednoduchý ekonomický výklad rozdielov v príjmoch medzi jednotl. pracovníkmi - dáva do závislosti príjmy jednotlivca a jeho zdedené prirodz. vlastnosti, vzdelávanie a všeobecnejšie schopnosti získané investovaním do človeka. Gi = f(QN:; E: ) G - príjmy QN- prirodzené vlastnosti E - vzdelávanie a všeobec. schopnosti získané investovaním do človeka i - jednotlivec DVE FORMY VZDELÁVANIA: a) Všeobecné vzdelávanie (vzdelávací systém) b) Špecifické vzdelávanie ( v prostredí výroby a služieb) Ako investícia sa hodnotí prostredníctvom rozdielu medzi: * počiatočnými výdavkami na vzdelanie * nákladmi vynaloženými na vzdelávanie * nákladmi obetovanej príležitosti (napr. čas, príjem, ak sme zamestnaní) * budúcimi aktualizovanými príjmami (priebežne ich hodnotíme, či tá investícia bude výhodná) ...