Registrácia | Prihlásiť

Seminárna práca: Pedagogické disciplíny (Čo je pedagogika, Rozdelenie pedagogických disciplín, Základné pedagogické disciplíny...)

Skryť detaily | Obľúbený
Náhľady Náhľady
Pedagogika je pomerne mladá veda. Predstavuje otvorený systém poznatkov, na určitom stupni svojho vývoja, teda aj na určitej úrovni poznania reality, ktorý určuje jej predmet skúmania. Vyčlenila sa z filozofie. Názory odborníkov na pedagogiku a výchovu sú rôzne. Výstižne situáciu charakterizuje český pedagóg J. Průcha: „Jednotlivé chápanie pedagogiky vo svetle dnes neexistuje. Táto veda má rôzne varianty, líšiace sa podľa jednotlivých autorov, podľa teoretických smerov, ale aj podľa kultúrnej orientácie charakteristickej pre určitú krajinu.“ Z tohto vyplýva, že pedagogika sa zaoberá najzložitejšími otázkami nášho bytia, a to výchovou človeka.

V priebehu vývoja si pedagogika vytvorila vzťah nielen k ostatným vedám, ale tiež sa rozdelila na radu disciplín a subdisciplín, ktoré tvoria jej vnútornú štruktúru. Práve tieto disciplíny sú označované ako pedagogické vedné disciplíny.

Prvý pohľad na štruktúru pedagogiky priniesol J.F. Herbart v diele Náčrt pedagogických prednášok v roku 1835. Popisoval tam základné princípy a vlastná veda o výchove koncipovaná do pedagogiky praktickej a teoretickej. Najznámejšie delenie v dejinách českej a slovenskej pedagogiky je členenie O. Kádnera z roku 1925. O Kádner rozdelil pedagogiku na teoretickú a praktickú.

Teoretická pedagogika analyzuje pedagogické javy bez dôrazu na realizáciu poznatkov v praxi. Zaraďujeme sem aj abstraktnú pedagogiku, čo je všeobecná pedagogika a konkrétnu pedagogiku, čo je organizácia výchovy.
...
Hodnotenie (0x):