1. Dejiny pedagogiky - ich postavenie v sústave pedagogických disciplín, predmet, rozdelenie, funkcie, pramene, metódy výskumu. Význam štúdia dejín školstva a pedagogiky.
Predmet dejín školstva a pedagogiky. Úlohou dejín školstva a pedagogiky je skúmať vznik a vývoj výchovno-vzdelávacích, a najmä školských inštitúcií a názorov na výchovu a vzdelávanie, objavovať zákonitosti vývoja výchovy a to v rozličných historických etapách vývoja spoločnosti a u rozličných geografických a národných celkov. Dejiny pedagogiky ako vedy skúmajú vývin pedagogických teórií a výchovno-vzdelávacej praxe v rozličných etapách ľudských dejín. Skúmajú ako sa v súvise s hospodárskymi a politickými zmenami menili a vyvíjali cele, úlohy, obsah, metódy a formy výchovy a vyučovania.
Všeobecným základom bádania v oblasti dejín školstva a pedagogiky v socialistickej spoločnosti je marxisticko - leninská filozofia t. j dialekticky a historický materializmus. Marxisticko leninské chápanie dejín školstva a pedagogiky - vychádzal z kritického hodnotenia pokrokových a revolučných tradícií výchovy a vzdelávania. ...