Komunikácia je prostriedkom riadenia, spojenia ľudí v organizácií pre dosiahnutie spoločných cieľov a zámerov. Komunikácia predstavuje nepretržitý proces dorozumievania ľudí pomocou výmeny informácií, správ, údajov, myšlienok, názorov, postojov, pocitov, predstáv... Je to prenos vzájomného dorozumievania pomocou určitých symbolov. Umenie komunikovať je jedným z najdôležitejších atribútov úspešného riadiaceho pracovníka - manažéra. Aby mohli riadiaci pracovníci všetkých úrovní efektívne fungovať, musia disponovať informáciami potrebnými pre vykonávanie manažérskych funkcií.
1. Formálna komunikácia
Formálna komunikácia je komunikačný systém, v ktorom je komunikácia medzi príjemcom a príjemcom založená na oficiálne určených kanáloch a systémoch. V organizačnom, obchodnom a formálnom prostredí je formálna komunikácia opísaná ako vydávanie a prijímanie oficiálnych dokumentov, listov, memoránd, správ, politických príručiek atď. Je podporovaná autorizovanými organizačnými štruktúrami a usmerneniami, aby sa zabezpečilo, že všetci v organizácii rozumie im. Tri typy formálnej komunikácie sú vertikálna, horizontálna a diagonálna. Citlivé informácie určené iba pre príjemcu by sa mali oznamovať vo formálnom komunikačnom prostredí. Jednou z hlavných výhod formálnej komunikácie je to, že sa vždy opiera o písomný dokument alebo iný dokumentárny dôkaz. Jednou z hlavných nevýhod formálnej komunikácie je to, že v prípade vyriešenia problémov, ktoré si vyžadujú okamžité riešenie, trvalo príliš veľa času. Celkovo má veľký vplyv na organizačnú štruktúru. Zamestnanci sú povinní ju dodržiavať pri plnení svojich povinností. ...