1.Didaktika matematiky, predmet didaktiky matematiky, vzťah didaktiky matematiky k všeobecnej didaktike, psychológii a logike.
- Súvisí so všeobecnou pedagogikou, matematikou a s ostatnými didaktikami, berie do úvahy špecifické problémy matematiky. Chápeme ju v kontexte s ostatnými vednými odbormi, ktorých sa ona dotýka. - Didaktika matematiky úzko súvisí so všeobecnou didaktikou. - Plní špeciálne úlohy prípravy človeka na život - Nie je izolovanou disciplínou
Cieľom výchovy matematiky na I. stupni je: - naučiť - vychovávať, vzdelávať, rozvíjať schopnosti, - rozvíjať logické myslenie - rešpektovať to, čo vie, čím disponuje, ako je vychované
Učiteľ musí mať lásku k dieťaťu, citlivo vychovávať, pomáhať mu...
V didaktike matematiky si budeme všímať (OBSAH VZDELÁVANIA MAT.) : 1. Prečo? Aký je dôvod učiť matematiku; 2. Koho budeme učiť? 3. Čo budeme učiť? -obsah; 4. Ako? - metódy, formy, prostriedky; Vyučovanie matematiky sa historicky menilo na 1.st. ZŠ.
1. Prečo aplikovať matematiku v živote? - učí vecnému učeniu matematiky, rozvíjanie logiky, aby som ju vedel použiť Mat. je jedna z vyučovacích predmetov, teda nie je jediný predmet z učebných plánov - základný pedagogický dokument schválený ministerstvom školstva. Je to súpis všetkých predmetov, ktoré sa vyučujú . Predmety povinné - musí absolvovať každý žiak, podieľajú sa na rozvíjaní dieťaťa Predmety voliteľné - orientované na rozvíjanie záujmov dieťaťa Na 1. stupni je ešte dôležité - v tomto veku musíme pôsobiť na dieťa názorne, rozvíjať predstavivosť dieťaťa. Dieťa v predškolskom veku stále niečo robí → táto činnosť je primárnou činnosťou všeobecne. Nasleduje skok v 1. ročníku (sedí v lavici), potrebuje sa realizovať v činnosti. Učitelia pri vyučovaní nepoužívajú modely, ktorých by sa žiaci mohli chytiť, vidieť ho a z toho si vytvoriť predstavy. Taktiež nezabúdať na vychádzkach ukazovať na predmety a pripomínať, aký je to geometrický tvar. tvar, precvičovať odhad (koľko má približne metrov daná budova...) Matematika dáva veľa možností priestorovej predstavivosti → t. j. dôležitá danosť človeka. ...