Registrácia | Prihlásiť

Štátnicové otázky: Vypracované štátnicové otázky z predmetu Pedagogika

Skryť detaily | Obľúbený
Náhľady Náhľady Náhľady
1. Všeobecná didaktika a teoretické základy vyučovacieho procesu v primárnom vzdelávaní. Ciele vyučovacieho procesu, jeho spoločenské, gnozeologické, psychologické a logické základy a fázy. Modernizácia vyučovania na primárnom stupni edukácie.

Predmet didaktiky - didaktika pochádza z gréckeho slova didasko - učím , vyučujem. Predmetom sú otázky obsahu a rozsahu vzdelávania, zásady, metódy a formy vyučovania, interakcia medzi učiteľom a žiakom.
Vplyv na rozvoj didaktického myslenia mal Jan Amos Komensky - Veľká didaktika - rozbor vyučovania. Komenský chápe didaktiku oveľa širšie a zahŕňa do nej otázky cieľov a úlohy výchovy, otázky obsahu vzdelania, mravnej, náboženskej a telesnej výchovy, vyučovacie zásady a metódy, teóriu školy a aj organizáciu školskej sústavy. Samostatné dielo - Analytická didaktika - didaktika je teória správneho vyučovania :
- vyučovať znamená uspôsobovať, aby sa žiak učil s chuťou a dôkladne
- teória vyučovania znamená ovládať isté metódy vyučovania

Vzťah didaktiky a iných vied: čerpá z histórie pedagogiky a školstva
- didaktika je veda a spolupracuje a j s inými vedami ako - filozofia a didaktika
- psychológia a didaktika
- sociológia a didaktika
- kybernetika a didaktika
- logika a didaktika
- hygiena a didaktika

Obsahom vzdelania a vzdelávania
Vzdelávanie je proces, v ktorom si žiak osvojuje poznatky a činnosti, vytvára vedomosti a zručnosti, rozvíja telesné a duševné schopnosti a záujmy. Plní funkciu zo spoločenského ( socializačnú a profesijnu ) a z pedagogického hľadiska ( inštrumentálnu, informatívnu, formatívnu, výchovnú a sebavzdelávaciu ).
Pri osvojovaní poznatkov, činností a hodnôt pestujú sa u človeka tiež charakterové, citové a vôľové vlastnosti, i vlastnosti telesné a rozumové.
Všeobecné vzdelanie možno charakterizovať ako systém takých vedomostí, spôsobilostí, návykov, postojov, názorov a presvedčenie človeka, ktoré sa na danom stupni spoločenského vývoja pokladajú za potrebné pre každého člena spoločnosti.
Všeobecné vzdelanie dáva základnú orientáciu v oblasti techniky a kultúry, je základom pre utváranie občianskeho profilu žiakov. Prispieva k všestrannému formovaniu osobnosti človeka a utvára u neho nevyhnutné predpoklady na nadobudnutie kvalifikácie a na jeho začlenenie do práce a spoločenského života. Pod jeho vplyvom si každý človek formuje vzťahy k svetu, prírode, spoločnosti a k sebe samému.
...
Hodnotenie (0x):