AGREGÁTNY DOPYT A AGREGÁTNA PONUKA - MAKROEKONOMICKÁ ROVNOVÁHA
Agregátny dopyt predstavuje celkový objem produkcie tovarov a služieb, ktoré sú spotrebitelia, podniky, vláda a cudzinci ochotní kúpiť pri určitej cenovej hladine. Agregátny dopyt zahŕňa výdavky domácnosti, výdavky podnikov, výdavky vlády a čistý export.
Krivka AD klesá zľava doprava. Z toho vyplýva, že medzi zmenou cenovej hladiny a agregátnym dopytom je nepriamoúmerná závislosť, to znamená, že ak cenová hladina klesá, reálne nakupované množstvo rastie a naopak. Posun krivky dopytu môžu spôsobiť napríklad zvýšenie tempa ekonomického rastu v zahraničí môže zvýšiť čistý export, technický pokrok môže vytvoriť nové príležitosti na zvýšenie investícií, zvýšenie cien aktív (rast cien domov, bytov a cien akcií) zvyšuje bohatstvo a aj spotrebu domácností, stabilná politická situácia a optimistické očakávania hospodárskeho vývoja zvyšujú dopyt po investíciách aj po spotrebných tovaroch. Pôsobením uvedených faktorov môžu nastať tzv. dopytové šoky, čo spôsobuje posun krivky agregátneho dopytu smerom doprava alebo doľava.
Agregátna ponuka predstavuje objem produkcie tovarov a služieb, ktorú sú firmy ochotné vyrobiť pri určitej cenovej hladine a danej výrobnej kapacite. Potencionálny produkt, resp. potencionálny HDP predstavuje taký objem výroby, ktorý môže dosiahnuť daná ekonomika pri plnom a efektívnom využívaní existujúcich výrobných zdrojov, pričom nevznikajú inflačné tlaky. V určitom zmysle slova ide o maximálny produkt, ktorý môže ekonomika vytvoriť, keď sa nachádza na hranici svojich produkčných možností. Skutočný produkt (HDP) sa obyčajne odlišuje od potencionálneho produktu (HDP). Rozdiel medzi potencionálnym a skutočným produktom v danom časovom období sa nazýva produkčná medzera, resp. medzera HDP. Ak si potencionálny produkt označíme Yp a skutočný produkt Y, potom medzeru HDP môžeme vyjadriť takto: Yp - Y. Ak je skutočný produkt nižší ako potencionálny produkt, t. j. ak Yp > Y, teda produkčný medzera má kladnú hodnotu, vtedy hovoríme o tzv. recesnej (deflačnej) medzere. Ak je skutočný produkt väčší ako potencionálny produkt, teda ak Yp < Y, vzniká expanzívna (inflačná) medzera. ...