ŠP je systémom vedeckých poznatkov o špecped. javoch a procesoch, a ich interakciách. PMP ako súčasť ŠP je systémom vedeckých poznatkov o MP, o osobách s MP, o ich špeciálnych (edukačných) potrebách, o ich výchovnej rehabilitácii a jej zákonitostiach. Predmet ŠP: edukácia postihnutých, narušených a ohrozených. Predmet PMP: edukácia MP PMP sa ako vedný odbor zaraďuje do sústavy špeciálnopedagogických vied. ŠP je pre PMP základným východiskovým odborom. Sústava špeciálnopedagogických vied patrí do sústavy pedagogických vied. Táto patrí do sústavy vied o človeku.
VYMEDZENIE ZÁKLADNÝCH POJMOV: MR = najširšie označenie ľudí s poruchami intelektu. Je to stav zastaveného, neúplneho vývinu, vývinová porucha integrácie. MP = viaceré kritériá - najčastejšie: hľ. etiologické, symptomatolog., závažnosť - stupeň MP, schopnosť učenia, vzdelávania. Najširší, najvšeobecnejší strešný pojem. Označuje všetkých jedincov s IQ pod 85 aj MR a hraničné pásmo. Spoločensky akceptovateľnejší pojem. Napr.: 1. - 10r. dieťa je na úrovni 2r. 2. - podpriemerný intelekt - IQ pod 70 3. - IQ 71-85 - hraničné pásmo. Pojem MR sa používa v medicíne a psychológii. MP: mental defect, mentální postížení, MR: mental retardation, mentální retardace