Pedagogika - veda o výchove a vzdelávaní, pedagogická terminológia
- súčasť filozofie, vyčlenila sa od nej v 19. storočí (mladá veda) - vyčlenila sa s filozofie podobne ako psychológia, sociológia a ďalšie vedy - pedagogika ako veda sa zaoberá najzložitejšími otázkami nášho bytia = najmä výchovou človeka => veda o výchove a vzdelávaní, skúma, popisuje procesy výchovy a vzdelávania človeka, vysvetľuje zákonitosti výchovy, aby získanými poznatkami spätne pomáhala skvalitniť a zefektívniť proces výchovy a vzdelávania v praktickom živote - v rodine, v škole, vo výchovných zariadeniach a všade, kde má výchova svoje miesto a opodstatnenie, kde sa uplatňuje pri formovaní osobnosti.
- začiatky systematického rozvoja našej pedagogickej vedy sú spojené s dielom českého učenca = Ján Amos Komenský (1592 - 1670) - jedna z najvýraznejších osobností svetovej pedagogiky 17. storočia - pričinil sa o konštituovanie pedagogiky ako samostatnej vedy - Komenský prikladal veľký význam výchove a vzdelávaniu, chápal ich ako „prostriedok k všeobecnej náprave ľudských vecí.“ (Všeobecná porada o náprave ľudských vecí) - Didactica magna (Veľká didaktika) = predložil tu systém vznikajúcej pedagogiky - Komenský chápal didaktiku ako ,,všeobecné umenie učiť všetkých všetko.´´ (aby vzdelávanie bolo prístupné všetkým ľuďom bez ohľadu na pôvod, vyznanie) - oveľa širšie chápanie ako pedagogiky v súčasnosti - OMNES OMNIA OMNIO = všetkým všetko všestranne ...