1. Predmet a úlohy dejín pedagogiky. Postavenie dejín pedagogiky v systéme pedagogických vied. Význam dejín pedagogiky pre učiteľa.
Výchova ako historický fenomén
Výchova človeka sa neuskutočňuje vo vákuu, ale je vrastená do komplexného historického diania, preto sama je historickým fenoménom. Každé historické obdobie má svoju vlastnú tvár - či už kultúrnu, alebo pedagogickú, svoje vlastné úlohy a impulzy a svoje konkrétne danosti. Všetky môžu byť samy osebe jedinečné, no súčasne existujú v širokom historickom kontexte. Hoci výchovné otázky a výchovné riešenia súčasnosti možno jednoducho dedukovať a prevziať z minulosti len v malej miere, sotva ich možno skutočne pochopiť a posúdiť bez poznania historických súvislostí. Korene pedagogických problémov súčasnosti siahajú dokonca veľmi často hlboko do minulosti. Ako príklad môžeme uviesť jazyk: v dnešnom jazyku je zachované myslenie a cítenie predchádzajúcich generácií. Podobne, aj v dnešnej pedagogike sú „zachované“, i keď pozmenené, ale predsa akosi zachované - vôľa a zápasy, biedy a výkony predošlých období. Prítomnosť s jej mnohotvárnosťou, napätiami a ťažkosťami, vrátane v oblasti pedagogiky, vôbec v skutočnosti nepochopíme, ak nevieme a nemáme neustále na zreteli, ako vyrástla z minulosti. V organizácii školstva, v učebnej látke a vo vyučovacích metódach, v situácii každého jednotlivého žiaka, ako aj v názoroch jeho okolia, ktoré ho formujú v pedagogických otázkach a diskusiách našej doby, sa vychovávateľ stretáva s minulosťou oveľa viac ako len s prítomnosťou, a nemôže sa zaobísť bez poznania jej historických koreňov a súvislostí. ...