- vznikol v USA Ak chceli výrobcovia uspieť museli zistiť čo chcú zákazníci a to vyrobiť. trh - market, prieskum trhu - marketing
1850 - 1920 - primitívny marketing - prieskum potrieb 1922 - prvý krát marketing spomenutý marketing Základnou príčinou vzniku - krížové situácie, zaostávanie kapacity trhu danej kúpyschopnosťou obyvateľstva za kapacitou výroby Je treba prehlbovať prieskum trhu a výrobcovia začínajú informácie triediť a to na 2 typy: zákony, nariadenia, zvyklosti - z trhu a nemôžu ich ovplyvniť produkty, požiadavky a priania zákazníkov - kvalitatívne, cenové - informácie veľmi potrebné a môžu ich ovplyvňovať 1. 1920 - 1940 - masový marketing - vedecký prístup k využívaniu informácií 2. 1940 - 1945 - nové dimenzie - rozmach vedy, priemyslu, dopravy, rozvoj medzinárodných vzťahov. Do Európy začali prúdiť investície a kapitál. Zvýšenie konkurencieschopnosti Európy voči Amerike. Je treba diferencovať - vnímať každého zákazníka ako jedinečného. Museli zákazníkov motivovať. 3. 1950 - 1960 - diferencovaný marketing - diferencovaný prístup k zákazníkom a motivovanie 4. 1960 - 1980 - využíva ostatné vedné disciplíny - informácie - komunikácie, matematika, výroba sa diverzifikuje. integrovaný marketing - interdisciplinárny prístup väzby medzi ponukou a dopytom zákazníci - nové požiadavky - spájanie sa výrobcov 5. Medzinárodný marketing - medzinárodná spolupráca s rešpektovaním globálnych problémov a ekológie
Definícia marketingu - súhrn obchodných činností, ktoré riadia pohyb tovaru alebo služieb od výrobcu k spotrebiteľom - ucelený systém opatrení vedie k riadenej ponuke správneho výrobku na správnom mieste v správnom čase a za správnu cenu - spoločenský a riadiaci proces, ktorým jednotlivci dostávajú to čo požadujú. Marketing - jed podnikateľská koncepcia prostredníctvom ktorej dosahuje podnik svoj cieľ (zisk) a to uspokojovaním požiadaviek trhu a rešpektovaním záujmov spoločnosti.
Základné pojmy marketingovej teórie Marketing je spoločenský a riadiaci proces, ktorým jednotlivci a skupiny získavajú to čo potrebujú a požadujú prostredníctvom tvorby ponuky a výmeny hodnotných výrobkov s ostatnými (Philip Kottler).