Rozhodovanie a riešenie problémov sú činnosti, ktoré sú neoddeliteľnou súčasťou všetkých aktivít manažéra v rámci procesu riadenia. Manažér tým napĺňa jednu zo svojich rolí, a to rolu rozhodovateľa a riešiteľa problémov. Rozhodovanie je dôležitou súčasťou všetkých procesov v podniku a správne využívanie metód rozhodovania môže rozhodovanie výrazne zjednodušiť a napomôcť jeho implementácii v podniku. Cieľom mojej seminárnej práce je stručne charakterizovať metódy rozhodovania využívané v manažmente a poukázať na metódy ktoré využívajú v konkrétnom podniku.
1. Metódy rozhodovania všeobecne
Metódy rozhodovania vo všeobecnosti predstavujú súhrn pravidiel a postupov, ktorých rešpektovaním môže subjekt rozhodovania dospieť k voľbe (výberu) správneho variantu riešenia daného rozhodovacieho problému, a teda k prijatiu najlepšieho rozhodnutia (Majtan, 2003).
1.1 Empirické metódy rozhodovania Táto skupina metód je väčšinou založená na poznaní skutočnosti a vlastnej skúsenosti toho, kto rozhoduje. Pritom je zrejmé, že kvalita rozhodnutia bude závisieť najmä na kvalifikáciách, skúsenostiach, ale aj okamžitej dispozícii rozhodovacieho subjektu. Empirické metódy rozhodovania založené na praktických skúsenostiach, poznatkoch a intuícii samotných manažérov, prípadne expertov z niektorých oblasti manažmentu. V závislosti od miery využívania jednotlivých princípov možno tieto metódy ďalej členiť na: - empiricko - intuitívne metódy - empiricko - analytické metódy - expertné metódy Empiricko-intuitívne metódy, pre ktoré je charakteristické uplatňovanie intuície a praktických skúseností rozhodovacieho subjektu. Patrí sem napr. metóda skúšok a omylov. Metódy empiricko-analytické, ktoré tiež využívajú skúsenosti a intuíciu, ale najviac sa v nich využívajú aj cieľavedomé získané a spracované informácie na konečnú formuláciu rozhodovania (Majtan, 2000). ...