Konflikty sú prirodzenou súčasťou nášho života a vznikajú všade tam, kde ľudia prichádzajú do vzájomného kontaktu. O niektorých miestach dokonca platí, že sú priam stvorené na to, aby v nich z času na čas vypukol konflikt... K „ohrozeným“ lokalitám celkom určite patria pracoviská, kde sa ľudia nielen väčšinou každodenne stretávajú, ale v závislosti od pracovnej náplne a postavenia spolupracujú na riešení spoločných zadaní. Dnes však nebude reč len o tom, ako konflikty riešiť. Zaoberať sa budeme práve opačnou úlohou - ako vytvoriť priestor na pokojné spolunažívanie pracovníkov. Konflikt je zápas medzi nezávislými stranami založený na nerovnakom vnímaní toho istého cieľa. Začínajúci sa spor sa obyčajne prvýkrát prejaví v rozhovore, v ktorom diskutujúci zistia, že existujú veci, ktoré nevedia vyriešiť k obojstrannej spokojnosti. Spor môže prerásť do konfliktu, v ktorom zúčastnené strany veľmi často prestanú komunikovať alebo sa začnú vzájomne urážať. Na elimináciu tohto typu sporu je vhodná mediácia, pretože jej cieľom je obnoviť komunikáciu, stanoviť jej presné pravidlá a vytvoriť priestor na riešenie sporu.
Druhy konfliktov 1. vnútroosobnostný konflikt vo vedomí jednotlivca - zrážka rovnako silných motívov, potrieb a záujmov 2. medziosobnostný konflikt - jednotlivci z hľadiska interakcie ľudí majú odlišné ciele a uznávajú iné hodnoty a normy 3. medziskupinový konflikt - v konkurencii vystupujú sociálne skupiny snažiace sa dosiahnuť rozdielne ciele
Z hľadiska rozdelenia konfliktov je na pracoviskách častý sociálny konflikt. V tomto prípade ide o zrážku dvoch protikladných pozícií, presvedčení alebo motívov, resp. rozličných činov, ktoré sa navzájom vylučujú alebo majú tendenciu uplatňovať nadvládu v tej istej oblasti. Inými slovami ide o vyjadrenie súčasného nároku dvoch záujemcov na tú istú vec, o ktorú sú ochotní súperiť. ...