Registrácia | Prihlásiť

Referát: Dopyt a ponuka (charakteristiky a typy dopytu, charakteristiky a druhy ponuky...)

Skryť detaily | Obľúbený
Náhľady Náhľady
1. Aká je charakteristika trhového mechanizmu?
Trhový mechanizmus je systém procesov a vzťahov, ktorý vzniká pri kúpe a predaji tovarov a služieb za určitú cenu.
Fusch a Tuleja charakterizujú trhový mechanizmus ako vnútorný poriadok trhu, ktorý plní určité funkcie.
Samuelson a Nordhaus charakterizujú trhový mechanizmus nasledovne:
"Je to forma organizácie ekonomiky, v ktorej individuálni spotrebitelia a podniky vstupujú do vzájomných vzťahov na trhu, aby vyriešili tri základne problémy organizácie ekonomiky a to ako vyrábať, čo vyrábať a pre koho vyrábať."
Pačesová vysvetľuje, že medzi základné prvky trhového mechanizmu patria ponuka, dopyt, cena a trhové subjekty.
Uramová a kolektív si myslí, že fungovanie trhového mechanizmu je proces podmienený vzájomnými vzťahmi, interakciou a spätnou väzbou medzi základnými prvkami trhu, t.j. medzi dopytom, ponukou, trhovou cenou a konkurenciou.
...
5. Aká je charakteristika dopytu?
Dopyt je množstvo jedného konkrétneho statku a služby, ktoré sú kupujúci ochotní kúpiť za určitú cenu a za určité obdobie.
Dopyt nie je len funkciou ceny samotného statku, ale aj všetkých cien statkov na trhu.
Dopyt podľa Schilera predstavuje schopnosť a ochotu nakupovať určité množstva tovaru za alternatívne ceny v danom časovom období.
Fusch a Tuleja si myslia, že dopyt vyjadruje ochotu nakupovať pri rôznych cenách rôzne množstvá pričom platí, že pohyb ceny a dopytovaného množstva sú za inak nezmenených podmienok práve opačné.
Kulčaková dopyt definuje ako časť potrieb motivujúcich spotrebiteľa k získaniu konkrétneho spotrebného statku prípadne služby, ktorá je zároveň na určitom stupni vývoja a v určitom časovom období spoločnosťou uznaná za nevyhnutnú alebo aspoň za možnú.
...
52. Aká je charakteristika ponuky?
Ponuka je množstvo konkrétneho tovaru a konkrétnej služby, ktoré sú ochotní predať predávajúci za určitú cenu a za určité obdobie.
Podľa Jurečka ponuka je vzťah medzi rôznymi cenami tovarov a množstvom ponúkaným predávajúcimi za určité časové obdobie.
Podľa Samuelsona ponukou rozumie množstvo statkov, ktoré sú firmy ochotne vyrábať a predávať.
Podľa Kettera ponuka predstavuje objem a sortimentálnu štruktúru tovarov a služieb, ktoré sú v danom čase a v danom mieste k dispozícii so zámerom uspokojovania potrieb zákazníkov.
Zentková definuje ponuku nasledovne:
"Ponuka je súbor cien a množstiev určitého tovaru, ktoré predajca alebo skupina predajcov sú ochotní a schopní ponúknuť na predaj pri každej Cene v určitom časovom období."
...
Hodnotenie (0x):