1. Aká je charakteristika trhového mechanizmu? Trhový mechanizmus je systém procesov a vzťahov, ktorý vzniká pri kúpe a predaji tovarov a služieb za určitú cenu. Fusch a Tuleja charakterizujú trhový mechanizmus ako vnútorný poriadok trhu, ktorý plní určité funkcie. Samuelson a Nordhaus charakterizujú trhový mechanizmus nasledovne: "Je to forma organizácie ekonomiky, v ktorej individuálni spotrebitelia a podniky vstupujú do vzájomných vzťahov na trhu, aby vyriešili tri základne problémy organizácie ekonomiky a to ako vyrábať, čo vyrábať a pre koho vyrábať." Pačesová vysvetľuje, že medzi základné prvky trhového mechanizmu patria ponuka, dopyt, cena a trhové subjekty. Uramová a kolektív si myslí, že fungovanie trhového mechanizmu je proces podmienený vzájomnými vzťahmi, interakciou a spätnou väzbou medzi základnými prvkami trhu, t.j. medzi dopytom, ponukou, trhovou cenou a konkurenciou. ... 5. Aká je charakteristika dopytu? Dopyt je množstvo jedného konkrétneho statku a služby, ktoré sú kupujúci ochotní kúpiť za určitú cenu a za určité obdobie. Dopyt nie je len funkciou ceny samotného statku, ale aj všetkých cien statkov na trhu. Dopyt podľa Schilera predstavuje schopnosť a ochotu nakupovať určité množstva tovaru za alternatívne ceny v danom časovom období. Fusch a Tuleja si myslia, že dopyt vyjadruje ochotu nakupovať pri rôznych cenách rôzne množstvá pričom platí, že pohyb ceny a dopytovaného množstva sú za inak nezmenených podmienok práve opačné. Kulčaková dopyt definuje ako časť potrieb motivujúcich spotrebiteľa k získaniu konkrétneho spotrebného statku prípadne služby, ktorá je zároveň na určitom stupni vývoja a v určitom časovom období spoločnosťou uznaná za nevyhnutnú alebo aspoň za možnú. ... 52. Aká je charakteristika ponuky? Ponuka je množstvo konkrétneho tovaru a konkrétnej služby, ktoré sú ochotní predať predávajúci za určitú cenu a za určité obdobie. Podľa Jurečka ponuka je vzťah medzi rôznymi cenami tovarov a množstvom ponúkaným predávajúcimi za určité časové obdobie. Podľa Samuelsona ponukou rozumie množstvo statkov, ktoré sú firmy ochotne vyrábať a predávať. Podľa Kettera ponuka predstavuje objem a sortimentálnu štruktúru tovarov a služieb, ktoré sú v danom čase a v danom mieste k dispozícii so zámerom uspokojovania potrieb zákazníkov. Zentková definuje ponuku nasledovne: "Ponuka je súbor cien a množstiev určitého tovaru, ktoré predajca alebo skupina predajcov sú ochotní a schopní ponúknuť na predaj pri každej Cene v určitom časovom období." ...