Osobnosť učiteľa je v dnešnej dobe vnímaná rôznymi spôsobmi. Pre niektorých je vzorom, pre iných nepriateľom. Do akej miery ovplyvňuje osoba učiteľa životy detí, žiakov a študentov? Aké vlastnosti by mal mať pedagóg aby sa im stal zároveň priateľom? Učiteľstvo je krásne ale aj veľmi zodpovedné povolanie tých, čo na seba berú úlohu vyučovať v školách, a pomáhať tak rodičom pri plnení ich povinností i zastupovať ľudskú spoločnosť. Toto povolanie si vyžaduje osobitné vlohy mysle i srdca, veľmi starostlivú prípravu, ako aj stálu a pohotovú schopnosť obnovy a adaptácie.
Učiteľské povolanie má rozhodujúci význam v oblasti vzdelávania aj výchovy žiakov ale niekedy aj rodičov a preto je na učiteľa kladený celý rad požiadavkou a očakávaní. Ideálny učiteľ by mal byť každý jeden človek, ktorý vykonáva výchovno-vzdelávaciu činnosť. Byť dobrým učiteľom ale neznamená len, aby bol učiteľ vzdelaný a mal vzťah k deťom. Povinnosťou ideálneho učiteľa je nielen učiť ale aj motivovať, podporovať a rozvíjať žiakovu osobnosť, jeho schopnosti, zručnosti a spôsobilosti. Okrem iného by mal žiakov rešpektovať, správať sa ako vzor, z ktorého si môžu brať príklad.
Komunikáciu vo vyučovaní pokladám za hlavný prostriedok k tomu, aby žiaci s učiteľom i medzi sebou navzájom nadväzovali vzťahy a tým povzbudzovali motiváciu k obojstrannej spolupráci a k vytváraniu pozitívnej atmosféry v triede. Vyučovanie bez komunikácie totiž stráca na plnohodnotnosti a nemôže tak byť účinným a prospešným pre rozvoj účastníkov vyučovania. Obzvlášť vo veku nástupu dieťaťa do školy, kedy je to práve škola, ktorá má veľký vplyv na rozvíjanie rečového prejavu žiaka. ...