1. Aké sú charakteristiky pojmu podniková kultúra?
Podniková kultúra je kolektívne naprogramovanie myslenia, ktoré odlišuje členov jednej skupiny od inej skupiny. Podniková kultúra je súbor symbolov, ceremónii a mýtov, ktoré sprostredkúvajú a hodnoty a presviedčania zamestnancom. Podniková kultúra je duša organizácie, ktorá prezentuje uznávané normy a hodnoty, ktoré určujú charakteristickú podnikovú klímu a spôsob ako sa majú ľudia v organizácii správať. Podniková kultúra je vzájomne závislý súbor hodnôt a spôsobov správania, ktoré sú bežné v danom spoločenstve a majú tendenciu niekedy zachovať sa dlhý čas. Podniková kultúra ovplyvňuje správanie zamestnancov vo vnútri podniku i vo vzťahu k vonkajšiemu prostrediu, prejavuje sa v hodnotách, podnikateľských zásadách, etických normách, podľa ktorých sa správajú vedúci pracovníci a tieto zásady vštepujú podradeným zamestnancom. Podniková kultúra je zahrnutá v prístupoch, štýloch riešení ťažkostí, v osobností manažérov, a v atmosfére na pracovisku. Seknica hovorí o kultúre organizácie ako o základných predpokladoch a názoroch, ktoré sú zdieľané členmi organizácie, fungujú podvedome a ktoré určitým spôsobom definujú ako organizácia vidí samu seba a svoje okolie. Burger hovorí, že podniková kultúra je súhrn hodnôt, priorít, praktík, správaní sa a postojov v pracovných situáciách, ktoré ľudia v podniku uznávajú, zdieľajú a bežne praktizujú. Heinen hovorí, že podnikovú kultúru môžeme chápať ako systém hodnôt a noriem účelového spoločenstva podniku. ...