Registrácia | Prihlásiť

Semestrálna práca: Kultúra pracovného prostredia

Skryť detaily | Obľúbený
Náhľady Náhľady Náhľady Náhľady
Kultúra pracovného prostredia akejkoľvek firmy je tvorená súborom hodnotových predstáv a noriem chovania, ktoré ovplyvňujú základné postoje a to tak externe, ako aj interne.
Základom kultúry pracovného prostredia sú spoločné presvedčenia, hodnoty a normy správania, ktoré sú podporované vedením a akceptované väčšinou pracovníkov v organizácii. Tieto hodnoty a normy sa potom prejavujú v rôznych formách správania - typických rituáloch, mýtoch, zvykoch, legendách či historkách, ktoré pretrvávajú často celé roky a sú jedným z dôležitých faktorov stability sociálneho systému. Nepísaný systém firemných hodnôt, noriem a zvyklostí, zakotvený v jej tradícii, v očakávaných spôsoboch správania a v zaužívaných formách vzájomných medziľudských vzťahov je často silnejším faktorom ovplyvňujúcim individuálnu a skupinovú výkonnosť, než formalizované pracovné poriadky a pokyny.
Priaznivá kultúra pracovného prostredia prispieva k ochote zamestnancov angažovať sa pre ciele firmy, k ich lojalite a zodpovednosti voči firme a zefektívňuje vnútrofiremnú komunikáciu.
Dôležitú úlohu hrá kultúra pracovného prostredia ako faktor pracovnej spokojnosti a predpoklad identifikácie so svojím podnikom.
Kultúru nemožno zmeniť zo dňa na deň. Je v istom zmysle akumuláciou dejín organizácie a aj najpevnejším spojivom medzi minulými a budúcimi úspechmi (alebo neúspechmi ).
Kultúru nemožno nariadiť - je zdieľaná a dôležité je, aby bola založená na vnútornej motivácii pracovníkov. Pôsobí na ľudské vedomie i podvedomie a je kvalitatívnou veličinou, ktorá sa nedá exaktne odmerať, pretože v nej existujú procesy, ktoré nevieme odmerať (napr. stupeň dôvery etickosti a pod . )
Kultúra je súčasťou vyšších kultúr ( kultúra národná, regionálna a pod ).
Každá kultúra je jedinečná, no napriek tomu existujú jej základné prvky a charakteristiky. Podľa týchto charakteristík sa dajú klasifikovať typy kultúr (kultúra sily, byrokratická kultúra, kultúra vzájomnej podpory, cieľovo orientovaná kultúra).
Nechcem rozoberať typické znaky týchto kultúr, ale dovolím si zdôrazniť, že typ kultúry silne vplýva na strategickú víziu a ciele organizácie, na spôsob spracovávania informácií, na pracovnú atmosféru, na spôsoby riadenia, na motiváciu jej pracovníkov, výsledky organizácie.
Je nesporné, že pre modernú firmu sú dominantné všeobecné strategické zámery
• orientácia na kľúčové záujmy zákazníkov, vlastníkov a jej zamestnancov
• orientácia na inovácie
• orientácia na výsledky a ich kvalitu
a tieto sú tiež základy pre orientáciu v zmene kultúry pracovného prostredia, ktorá sa mení z čiste organizačnej kultúry na kultúru kvality, ktorá je postavená na nasledujúcich princípoch:
• orientácia na zákazníka
• zmena princípov organizačnej štruktúry
• tímová práca a zmena kompetencií pracovníkov
a je mixom medzi cieľovo orientovanou kultúrou a kultúrou vzájomnej podpory.
Výrazne sa tu prejavuje fakt, že firma je otvoreným systémom a turbuletné vonkajšie prostredie ktoré má tiež vlastnú kultúru, vyvíja tlak na zmenu kultúry pracovného prostredia.

Hodnotenie (0x):