Registrácia | Prihlásiť

Ťahák: Cenové rozhodovanie a podnikateľské riziká

Skryť detaily | Obľúbený
Náhľady Náhľady
1. Charakteristika ceny a hodnoty, rozdiely medzi nimi. Základné funkcie ceny.

Hodnota - chápeme ako kvalitu kvantity, resp. schopnosť výrobku, služby uspokojovať určité potreby. Závisí to najmä od výsledku jeho hodnotenia na trhu: úžitkovosti, vzácnosti, N na výrobu.
- výpočet: H = výrobné náklady x úžitkovosť
Cena - peňažný výraz hodnoty, vo všeobecnosti môžeme charakterizovať ako peňažné vyjadrenie hodnoty realizovaných podnikových výkonov (peňažné vyjadrenie hodnoty výrobkov, služieb, produktov..)
Z pohľadu zákazníka je cena - peňažným vyjadrením hodnoty výrobku, služby ako miery jeho kvality, vlastností alebo úžitku v porovnaní s inými výrobkami
Z pohľadu výrobcu - cena vychádza z peňažných a nepeňažných prostriedkov vynaložených na vstupy, ktoré boli použité pri výrobe tovarov alebo poskyt. služieb. Môže byť ovplyv. externými faktormi - konkurencia, substitúty, spokojnosť zákazníka...
Funkcie ceny -
- Kriteriálna - predstavuje základnú informáciu a zároveň je kritériom a podnetom pre ďalšie zameranie činnosti podniku
- Stimulačná - cena je nástrojom dosahovania zisku, motivuje tak podnik vždy lepšie a dokonalejšie uspokojovať potreby odberateľov a tým zabezpečiť aj vlastnú stabilitu a rozvoj podniku. Zmena ceny uvádza do pohybu ekonomiku podnikateľa
Rozdiel Ceny a Hodnoty - cena tovaru sa nekryje s jeho hodnotou.
...
Hodnotenie (0x):