Registrácia | Prihlásiť

Iné: Ceny a cenová politika na skušku

Skryť detaily | Obľúbený
Náhľady Náhľady
CENA - vyj. hodnoty daného tovaru -mala by odrážať vzáj. vzťah kvality daného tovaru s jej množstvom -súhrn cien jednotlivých tovarov vyrovnáva diferencie medzi cenou a hodnotou C ≠ H, ∑C = ∑H -vyčísliť cenu je komplikované, lebo zahŕňa nielen vynaložené nutné náklady ale cena vyjadruje i podmienky realizácie tovaru, ktoré sa vytvárajú na základe ponuky a dopytu -trh má rozdielne realizačné podmienky, potom cena sa nestotožňuje s hodnotou daného výrobku, cena je deformovaná a -vzniká rozdielnymi podmienkami trhu

Tovar = taký druh výrobku, na ktorý sa vynaložila ľudská práca, je nutný pre životné pochody a je súčasťou tovarovej výmeny - hodnotu má iba ten tovar, ktorý je užitočný, vzácny a vynaložili sa naň náklady na výrobu - úžitkovosť = schopnosť tovaru uspokojovať určitú potrebu - vzácnosť = miera významnosti uspokojavania určitej potreby - tieto dve premenlivé veličiny ovplyv. Subjektí. pohľadom každého účastníka trhu, určujú konečnú cenu - konečná cena je stanovená spotrebiteľom na trhu H = D/P = C - cenu možno stanoviť aj cez výrobné náklady H = Vn*Vž = C - k rozdielu medzi cenou a hodnotou dochádza asi u celk. spoločenského produktu, ktorý vytvára spoločnosť - skupina teórií tvrdí: cenu tvoria odberatelia, dodávatelia, teda sa zaoberá chovaním spotrebiteľa - subjektívna teória - druhá skupina teórií je založená na sledovaní objektívnych nákladov vynaložených na daný výrobok - objektívna teória (základom sú N, ktoré musia spotrebitelia rešpektovať a prijať) - ak trh chce optimalizovať cenu s hodnotou, potom musí zohľadniť aj subjektívnu aj objektívnu teóriu = dualistická teória
Kľúčové slová:

trhy

cena

spotrebitel

Hodnotenie (0x):