1. Aká je charakteristika pojmu komunikácia? Podľa Gabura komunikáciou ako vednou disciplínou sa zaoberajú mnohé vedné odbory, je v centre záujmu jazykovedy, kultúrnej antropológie, etnológie, logiky, zaoberajú sa ňou psychológovia aj filozofi.
Podľa Žibrtovej komunikácia je proces v ktorom jednotlivec ( komunikátor) odovzdá podnety, aby modifikoval správanie iných jedincov- adresátov.
Watzlawick, ktorého odborníci považujú za klasika teórie komunikácie, uvádza dve definície komunikácie. Širšia definícia komunikácie považuje za komunikáciu všetko, čo sa odohráva v kontakte dvoch alebo viacerých ľudí. Táto definícia tvrdí, že človek v prítomnosti iného človeka nemôže nekomunikovať. Tento autor ďalej prezentuje podobnú definíciu komunikácie, teda je to spoločné podieľanie sa ľudí na každej činnosti vo vzájomnom kontakte.
Podľa Vetrákovej komunikácia je spôsob podania a prijatia informácii.
Mišovič komunikáciu charakterizuje ako úspešne vyslanie a prijatie nejakého zmysluplného oznámenia, teda ako proces prenášania posolstva od zdroja k príjemcovi pomocou vyjadrenia.
Lachytová tvrdí, že komunikácia predstavujúca výmenu informácie medzi vysielajúcim a prijímajúcim znamená prenos jej významu, vzájomného porozumenia medzi nimi prostredníctvom používaných symbolov.
Rankov definoval komunikáciu ako proces výmeny informácii medzi dvoma systémami, ktoré môžu predstavovať také rôznorodé entity ako zviera, človek, komunita či technologické zariadenie.
2. Aká je charakteristika pojmu sociálna komunikácia? V prvej skupine definícii sa zdôrazňuje, že sociálna komunikácia je proces, v rámci ktorého sa oznamujú, vymieňajú informácie.
Žibritová charakterizuje sociálnu komunikáciu ako oznamovanie informácii v sociálnom správaní a sociálnych vzťahoch ľudí.
Na základe Watzlawickovej dvojúrovňovej charakteristiky komunikácie je možné sociálnu komunikáciu vnímať nie len ako výmenu komunikačnej správy medzi komunikujúcimi, ale aj ako vzájomnú interakciu zahrňajúcu vzájomné vzťahy, poznávanie, porozumenie alebo interferenciu. Prostredníctvom medziľudskej komunikácie ako je sociálna komunikácia často nazývaná, komunikujúci nepoznávajú len svojich komunikačných partnerov, ale aj sami seba a dávajú možnosť ostatným poznať ich samých. Ľudia svoj osobný aj profesionálny život prežívajú väčšinou v skupine, takže sociálna komunikácia v ich životoch zastáva dôležitú úlohu.
Alexy sociálnu komunikáciu definuje ako vzťah vznikajúci medzi tým, kto oznamuje a tým kto správa prijíma, alebo aj tak, že komunikácia to je vzájomná výmena informácii, správ, významov, emócii medzi jednotlivcami či skupinami.
Žibritová na základe súmaru rôznych definicii sociálnej komunikácie stanovila 4 aspekty jej chápania a to spojenie doprava, výmenu informácii medzi dynamickými systémami, výmenu správy medzi ľuďmi pomocou znakov a výmenu informácii medzi ľudmi so zámerom vplývať na poznanie, správanie a konanie iných ľudí.