Predškolské obdobie je v našom živote veľmi dôležité, keďže v ňom dochádza k rôznym telesným i duševným zmenám. Mnohé z nich nás ovplyvňujú počas života. Vývin každého dieťaťa je individuálny, a preto možno zovšeobecniť len stručné charakteristiky a normy, ktoré sú pre toto vývinové obdobie zakorenené. Predškolský vek je charakterizovaný ako obdobie od tretieho roku života po ukončenie šiesteho roka života. Vagnerová uvádza, že predškolský vek trvá do šiestich - siedmych rokov. Koniec tejto fázy je definovaný najmä nástupom dieťaťa do školy. Vo všeobecnosti, väčšina autorov tvrdí, že toto obdobie je obdobím hry. O tomto fakte niet pochýb. Tí, ktorí ovplyvňujú detský vývin sme nepochybne my - najmä spoločnosť dospelých. V neposlednom rade je rodina dôležitým bodom v živote vývine dieťaťa ako celku. ...
Predškolský vek je charakteristický stabilizáciou vlastnej pozície vo svete, diferenciáciou vzťahu k svetu. V poznaní sveta dieťaťu napomáha fantázia. Je to spôsob, ktorým sa dieťa snaží porozumieť okolitým podnetom a napomáha vnímavosti k učeniu nového. Intuitívne uvažuje, avšak podnety ešte nedokáže regulovať logikou. Pretrvávajúci egocentrizmus ovplyvňuje uvažovania i komunikáciu. Dieťa lipne na svojom pohľade, v ktorom vidí určitú istotu. Toto obdobie je možné chápať ako fázu prípravy na život v spoločnosti. Aby sa dieťa dokázalo prispôsobiť, musí sa daným pravidlám a zvykom naučiť. Musí sa naučiť najmä presadiť aj spolupracovať, čo je dôležité pre začlenenie v kolektíve medzi rovesníkmi.
Množstvo detí po dovŕšení tretieho roku života nastupuje do materských škôl. Vzhľadom na ich doterajší život vo vývine i spoločnosti, možno túto udalosť považovať za akýsi ,,medzník“ v ich živote. Psychicky sa stávajú vyspelejšími. V ich činnosti a správaní sa prejavujú nové, dokonalejšie i zložitejšie duševné vlastnosti.1