Zhrnutie prednášok rozvoja ľudských zdrojov, ideálne na zápočet.
Manažment zmeny Definícia zmeny Zmena je prechodom medzi dvoma stavmi organizácie a vyvolávajú ju vonkajšie faktory. Meniť sa v organizácii môže všetko. (najčastejšie ciele a stratégie, technológia, pracovníci, spôsob financovania...)
Bariéry zmeny podľa psychológov 1. Úzky osobný záujem 2. Nepochopenie a nedostatok dôvery 3. Rôznosť pohľadu a hodnotenia situácie 4. Malá znášanlivosť zmien
Znižovanie odporu k zmenám 1. Vzdelávanie a komunikácia 2. Participácia a zapojenie ľudí, ktorých sa zmenytýkajú 3. Uľahčenie a podpora (záujem o podriadených) 4. Vyjednávanie a dohoda (niečo za niečo) 5. Manipulácia (tzn. špinavé taktiky) a kooptovanie (dosadenie do dôležitej funkcie pri realizácii zmeny)
6. Viditeľné a predpokladané násilie (vyhrážky manažérov)
Riadenie zmeny • 1. Analýza síl, vedúcich k zmene (stimuly, faktory - vonkajšie a vnútorné) • 2. Diagnóza problému • 3. Stimuly - alternatívne metódy zmeny • 4. Stratégia zmeny • 5. Realizácia a vyhodnotenie