1. Podnikový proces má stránky: - formálnu, finančnú a materiálnu - vecné, hodnotovú a organizačnú - hodnotovú, personálnu a organizačnú ... Podľa nich dostane výrobný proces nasledovné prívlastky: transformačný p. - (vecná) je vecná premena vstupov na výstupy kombinačný p. - (organizačná) využíva dispozitívne faktory ľudí, pretože každá výroba musí byť organizovaná reprodukčný p. - (hodnotová) kolobeh kapitálu pri ktorom peniaze 2 sú väčšie ako peniaze 1. Hodnota predaného> ako hodnota nakúpeného materiálu.
2. Z hľadiska tvorby merateľnej hodnoty (Gutenbergov model) hovoríme, že transformačný proces sa skladá z: - prvkov, fáz a sfér
Gutenbergov model - podľa neho sa transformačný proces skladá z prvkov, fáz a sfér - prvky transformačného procesu predstavujú podnikové VF, ktoré vstupujú do transformačného procesu v zjednodušenej podobe sú to všetky podnikové prostriedky a pracovné sily; okrem nich je to nedokončená (rozpracovaná) výroba, hotové ale nerealizované výrobky; posledným prvkom je samotný výsledok transformačného procesu a to sú realizované hotové výrobky
3. Primárne činnosti v podniku sú: - zásobovanie, výroba a odbyt
Primárne činnosti: zásobovanie, výroba, odbyt Podporné činnosti: personalistika, financovanie, investovanie, výskum a vývoj, všeobecná administratíva.
4. Porterov model člení podnikové činnosti na: - výkonovo-hospodárske a prierezové
Michael Porter vo svojej práci „Competitive Advantage“ používa pre podnikateľský systém termín hodnotový reťazec. Každú činnosť v podnikateľskom systéme je možné považovať za subsystém s vlastnými vstupmi a určitou technológiou transformujúcou vstupy na výstupy. Každá hodnotová činnosť používa a ďalej odovzdáva informácie od dodávateľov a odberateľov. Úplný hodnotový reťazec zahŕňa všetky hodnotové činnosti, vrátane príjmov, ktoré sú rozdielom medzi celkovou hodnotou a nákladmi všetkých činnosti. Podnikateľské činnosti sa delia na 2 druhy hodnotových činností:- primárne - výkonovo-hospodárske - podporné - prierezové.
5. Reprodukcia hodnoty má formu: - reprodukcia hodnoty v rámci podniku a reprodukcia hodnoty podniku ako celku
Reprodukčný proces podniku má okrem svojej vecnej stránky i stránku hodnotovú. Hodnotová stránka umožňuje sumarizovať a koncentrovanou formou vyjadriť rôznorodé procesy v podniku, dať na spoločnú porovnateľnú úroveň rôznorodé výrobky, dokončenú produkciu i produkciu v rôznych fázach spracovania a fázach reprodukčného procesu. Hodnota však nie je kategóriou len podnikového transformačného procesu, ktorá umožňuje porovnávať rôzne jeho stupne, ale je i kategóriou, ktorá umožňuje porovnávať jednotlivé podniky medzi sebou, dáva informácie veriteľom, investorom a pod.
Reprodukcia má teda dve formy: Reprodukcia hodnoty v rámci podniku, ktorá slúži pre porovnávanie podnikových výkonov Reprodukcia podniku hodnoty ako celku, ktorá slúži ako porovnávacia báza pre okolie podniku (problematika ohodnocovania podniku)