Oblasti združovania podnikov: zásobovanie - združovaním podnikov dochádza k spoločným nákupom a tým k zlepšeniu postavenia účastníckych podnikov na trhu oproti silným dodávateľom na vytvorenie priaznivých dodacích podmienok spoločným nákupom väčšieho množstva, čím sa dosahuje priaznivá cena (rabatová politika) pre združenie podnikov výroba - zamerania sa na koordináciu množstva, na kvalitu, kooperáciu a postup výroby, druh výroby účastníckych podnikov. To vedie k zvýšeniu využitia výrobnej kapacity, typizácii výrobkov, diverzifikácii výroby, racionalizácii výroby, využitie poklesu nákladov pri zvýšenom objeme výrobkov a pod. odbyt = predaj - cieľom je zlepšiť možnosti predaja a tým zvýšiť hospodárnosť. Zlepšenie odbytových možností a tým zvýšenie hospodárnosti a zlepšenie pozície na trhu. Príkladom môže byť spoločný prieskum trhu, reklama a distribúcia. výskum a vývoj - stáva sa dôležitým základom združovania podnikov, keďže výskum a vývoj sú čoraz nákladnejšie a jednotlivý podnik ich nemôže uniesť financovanie - jednotlivé podniky nemôžu financovať veľké projekty a tak je ich združovanie nevyhnutné. Zvyšuje totiž úverové možnosti v banke a na kapitálovom trhu.
Kritéria združovania podnikov
Výrobno-technické kritérium: horizontálne združenie - spojenie podnikov s rovnakým alebo príbuzným druhom výroby, obchodu alebo iných služieb ( napr. spojenie viacerých oceliarskych podnikov). Cieľ - dosiahnutie vyššieho stupňa špecializácie ako aj vylúčenie doterajšej konkurencie medzi týmito podnikmi vertikálne združenie- spojenie podnikov rôznymi odbormi, ktoré navzájom na seba nadväzujú. Cieľ - zabezpečenie pravidelného prísunu surovín a tým zníženie rizika z dôvodov nezávislosti od cudzích dodávateľov diagonálne združenie- spojenie rozdielnych, vzájomne nesúvisiacich odvetví, na rôznych trhoch, ktoré medzi sebou nesúvisia. Cieľ - kapitálové rozloženie rizika.