1. Pedagogika - pojem a predmet. Sústava pedagogických vied. Vzťah pedagogiky k iným vedám.
PEDAGOGIKA => veda o výchove a vzdelávaní, skúma, popisuje procesy výchovy a vzdelávania človeka - výchovno-vzdelávací proces, vysvetľuje zákonitosti výchovy, aby získanými poznatkami spätne pomáhala skvalitniť a zefektívniť proces výchovy a vzdelávania v praktickom živote - v rodine, v škole, vo výchovných zariadeniach a všade, kde má výchova svoje miesto a opodstatnenie, kde sa uplatňuje pri formovaní osobnosti - súčasť filozofie, vyčlenila sa od nej v 19. storočí (mladá veda) → vyčlenila sa z filozofie podobne ako psychológia, sociológia a ďalšie vedy - pedagogika ako veda sa zaoberá najzložitejšími otázkami nášho bytia = najmä výchovou človeka - začiatky systematického rozvoja našej pedagogickej vedy sú spojené s dielom českého učenca = Ján Amos Komenský (1592 - 1670) • jedna z najvýraznejších osobností svetovej pedagogiky 17. storočia • pričinil sa o konštituovanie pedagogiky ako samostatnej vedy • Komenský prikladal veľký význam výchove a vzdelávaniu, chápal ich ako „prostriedok k všeobecnej náprave ľudských vecí.“ (Všeobecná porada o náprave ľudských vecí) • Didactica magna (Veľká didaktika) = predložil tu systém vznikajúcej pedagogiky • Komenský chápal didaktiku ako ,,všeobecné umenie učiť všetkých všetko.“ (aby vzdelávanie bolo prístupné všetkým ľuďom bez ohľadu na pôvod, vyznanie) • oveľa širšie chápanie ako pedagogiky v súčasnosti • OMNES OMNIA OMNIO = všetkým všetko všestranne Johann Friedrich Herbart (1776 - 1841) - nemecký filozof, psychológ a pedagóg = vymedzil osobitný predmet aj štruktúru pedagogiky - Všeobecná pedagogika odvodená z cieľov výchovy - Náčrt prednášok z pedagogiky - z hľadiska obsahu pedagogiku delil: teoretickú a praktickú • teoretická časť obsahuje úvahy o vzdelanosti, o prostriedkoch výchovy a o organizácii školy • praktická pedagogika udáva praktický cieľ výchovy a zároveň i druh skúseností, ktoré je potrebné získať - univerzálna schéma vyučovacích postupov (určil 4 stupne): • Jasnosť (zrozumiteľnosť) = dôkladné zoznámenie sa s novým učivom formou výkladu učiteľa • Asociácia = rozhovor, spojenie predstáv starších s novými • Systém = uvedenie nového učiva do systému, závery, zovšeobecnenia, pravidlá - získavať nové rozsiahlejšie vedomosti • Metóda = praktické precvičovanie a využívanie vedomostí v praxi, cvičenia, riešenia úloh - J. Čečetka (1907-1983) - slovenský pedagóg = položil základy modernej slovenskej pedagogiky - pedagogiku chápal ako náuku o výchove - výchovovedu Vymedzenie pojmu: - pedagogika = veda o výchove a vzdelávaní - začlenená do sústavy spoločenských, sociálnych, humanitných vied, vied o človeku