1. Spoločensko-ekonomická podstata marketingu, terminologické a pojmové vymedzenie marketingu
Marketing - sa považuje za osobitne účinný prístup k hľadaniu optimálnych efektov, a tým aj dosahovaniu cieľov organizácií na fungujúcom trhu. Tieto ciele môžu mať rôznu podobu od maximalizácie zisku až po rozšírenie určitých ideí (škodlivosti fajčenia, drog), napríklad v prípade sociálneho marketingu.
Marketing je proces riadenia, ktorého výsledkom je poznanie, predvídanie, ovplyvňovanie a v konečnej fáze aj uspokojovanie potrieb a želaní zákazníka efektívnym a výhodným spôsobom, ktorý zaisťuje splnenie cieľov organizácie
Marketing je spoločenský a riadiaci proces, v ktorom jednotlivci a skupiny získavajú prostredníctvom produkcie a výmeny produktov a hodnôt to, čo potrebujú a chcú
Marketing je procesom plánovania a plnenia koncepcie, oceňovania, propagácie a distribúcie myšlienok, výrobkov a služieb s cieľom uskutočniť vzájomnú výmenu, ktorá uspokojí potreby jednotlivcov a organizácií
Podstatu marketingu tvorí orientácia na zákazníka (napr. žiadateľa a používateľa vzdelávacích aktivít) a jeho potreby. Marketing umožňuje lepšie ako ktorýkoľvek iný postup či metóda identifikovať a rozvíjať potreby a požiadavky zákazníka, v súlade s jeho potrebami vyprodukovať produkt, ktorý mu ako prostriedok uspokojenia jeho potreby prinesie želaný úžitok Pri existencii konkurencie ponúkajúcich (predávajúcich) budú záujemcovia (kupujúci) preferovať tých z nich, ktorí ponúkajú produkt najlepšie zodpovedajúci ich potrebám, preferenciám či finančným možnostiam. Marketingový pracovník sa snaží objaviť to, čo ľudia chcú a podľa toho postupuje. Cieľom marketingu je poznať a rozumieť zákazníkovi tak dobre, že mu ponúkané produkty budú vyhovovať do takej miery, že ich bude akceptovať a požadovať na uspokojenie svojich potrieb Marketing nechápeme len ako "predávanie", ale aj ako špecifický spôsob uskutočňovania činností, ktoré vedú k uspokojovaniu potrieb zákazníkov. Marketing sa pokúša vysvetliť a predvídať, ako organizácie ponúkajú a predávajú svoje produkty a za akých podmienok a ako ich záujemcovia získavajú, nadobúdajú a kupujú v ekonomike voľnej súťaže.
Marketingová koncepcia
Základom marketingovej koncepcie je hodnotový vzťah medzi úžitkom a protihodnotou. V podstate to znamená: • identifikovať vhodný produkt pre zákazníka, čo predpokladá poznať jeho potreby a želania, • vytvoriť žiadaný produkt prostredníctvom vývoja a produkcie výrobkov a služieb, • komunikovať produkt, t.j. informovať o produkte a jeho vlastnostiach zákazníka (reklama, vzťahy s verejnosťou, podpora predaja ... ), • sprostredkovať produkt, t.j. distribúcia, predaj a služby