Tento dokument sa zaoberá problémom syndrómu vyhorenia medzi učiteľmi na základných školách. Analýza vyhorenia v tejto profesii zahŕňa rôzne príčiny, prejavy a fázy vyhorenia, ktoré môžu viesť k zníženej výkonnosti, únavovosti a strate motivácie. Dokument sa zameriava na identifikáciu príčin, ktoré spôsobujú vyhorenie u pedagógov, a ponúka možné riešenia a prevenciu tohto javu. Je venovaný všetkým, ktorí sa zaoberajú pedagogikou a chcú zlepšiť pracovné podmienky učiteľov, ako aj zvýšiť ich profesionálnu spokojnosť.
V dnešnej uponáhľanej dobe, keď sa všetci niekam resp. za niečím ponáhľajú, nikto sa o nikoho nezaujíma, nikto s nikým už nekomunikuje tvárou v tvár, pretože je to nemoderné, keď často ani nevieme, kto je náš sused, suseda je profesia učiteľa veľmi náročná.
Na učiteľov sú kladené stále vyššie a vyššie nároky, požiadavky, či už v oblasti informačných technológií, znalosti cudzích jazykov, v spôsobe výučby a iné. Veľký dôraz sa kladie aj na rozvoj myslenia a aplikačné schopnosti žiakov. Nároky sú na učiteľov kladené nielen zo strany nadriadených, ale aj zo strany rodičov a v neposlednom rade aj zo strany samotných žiakov, ktorí už často nie sú len v pozícii pasívnych príjemcov informácií a vedomostí, ale tiež sa radi zapájajú do vyučovacieho procesu.
V dnešnej spoločnosti je práca učiteľa veľmi podhodnocovaná. Veľa ľudí za tým vidí len jedno, že učitelia v podstate poriadne nič nerobia a majú v jednom kuse nejaké voľno v podobe prázdnin. Je to veľmi smutné, ale od kedy som tiež súčasťou tejto profesie, stretávam sa s týmto výrokom pomerne často u ľudí vo svojom okolí.
Už to nie je, ako kedysi v minulosti, keď pán učiteľ alebo pani učiteľka boli vážení a hovorilo sa o nich s úctou, rešpektom, dokonca obdivom, pretože to boli ľudia, ktorí nielen vzdelávali naše deti, ale ich aj vychovávali a často boli pre mnohých aj vzorom.
Mali by sme si uvedomiť, že nie nadarmo sa často hovorí a píše, že učiteľstvo je jedno z najnáročnejších povolaní. Práve učitelia sú tí, ktorí pri svojej práci pôsobia na žiakov celou svojou osobnosťou a nielen priamou edukáciou, ale aj svojimi príkladmi, a to nielen v škole, ale aj mimo nej. Práve pedagógovia sú tí, ktorí ovplyvňujú vývin a vývoj našich detí, rovnako ako aj vývoj školstva a celého výchovno-vzdelávacieho procesu. Táto kvalifikačná úroveň profesie učiteľov je jedným z dôležitých faktorov v budúcom vývoji a rozvoji školstva. Povolanie učiteľ, učiteľka zasahuje do všetkých oblastí bežného života a rovnako aj za pásmo školy, školského odvetvia a prostredia (Kasáčová, 2004; Petlák, Baranovská, 2016).