Dane predstavujú v podmienkach trhovej ekonomiky rozhodujúci zdroj príjmov štátneho rozpočtu. Na základe toho vidíme, že daňová politika je jedným z hlavných nástrojov riadenia a vytvárania zdravého prostredia pre ekonomický rozvoj krajiny. Každá zmena daňových zákonov totiž priamo vplýva aj na daňovníkov, či už podnikateľské subjekty alebo zamestnancov. Jednou z kľúčových otázok je otázka daňového zaťaženia. Slovensko patrí medzi krajiny s najnižším daňovým zaťažením, napriek tomu však v súčasnosti v Európskej únii prevláda názor, že ďalšie zvyšovanie daňového zaťaženia je neúnosné. Daňovníka v každom prípade zaujíma, či dane podporujú alebo obmedzujú jeho podnikateľskú činnosť. Každý z nich si môže vypočítať základ dane a výšku dane. Z pohľadu podnikateľského subjektu je tiež dôležité, aký typ organizácie je pre neho výhodný, aké bude daňové zaťaženie v právnej forme, akú si vyberie. Daňovníka i platiteľa dane zaujíma spôsob výpočtu základu dane, daňová sadzba, daň a lehoty pre odvod dane. Úlohou štátu je zabezpečiť, aby daňové zaťaženie bolo rovnomerné a spravodlivé pre všetky daňové subjekty.
Táto práca je rozdelená na štyri kapitoly: Prvá kapitola je zameraná na charakteristiku základných prvkov daňovej techniky, ako sú: subjekt dane, predmet dane, základ dane, sadzba dane. V druhej kapitole je stručná charakteristika jednotlivých druhov daní, ktoré tvoria daňovú sústavu Slovenskej republiky a bližšie rozpracované dane z príjmov. Tretia kapitola je venovaná analýze vplyvu daňového zaťaženia z pohľadu priamych a nepriamych daní, položky upravujúce základ dane u právnických osôb. Štvrtá kapitola sa zaoberá zmenami v zákone o dani z príjmov po daňovej reforme.