Po prechode nášho národného hospodárstva na systém trhovej ekonomiky došlo k prudkej zmene. Podniky zostali odkázané sami na seba a museli zabezpečovať aj funkcie, ktoré boli dovtedy realizované riadiacim centrom. Rozhodujúcou schopnosťou pre prežitie a rozvoj podniku sa stala schopnosť predávať. Nie všetky podniky sa dokázali prispôsobiť týmto zmenám. Následkom bol bankrot, v lepšom prípade dlhodobý úpadok a stagnácia. Týmto problémom sa dokázali vyhnúť iba tie subjekty, ktoré včas identifikovali, čo si zmenená situácia žiada a dokázali to uplatniť aj v praxi.
V súčasnosti väčšina svetových firiem považuje za základné aktívum podniku vlastných pracovníkov. Už dlhšiu dobu sa podniky hospodársky vyspelých krajín orientujú na produkciu prostredníctvom ľudí a ich zainteresovanosti na výsledkoch podniku. Na Slovensku firmy zatiaľ uprednostňujú orientáciu na materiálnu podstatu dosahovania zisku a neuvedomujú si v plnej miere dôležitosť ľudského potenciálu pri dosahovaní podnikových cieľov. Každý zamestnanec spravidla očakáva niečo od svojho zamestnania, má určité predstavy o tom, čo potrebuje dosiahnuť pre svoje uspokojenie a pre dosiahnutie týchto cieľov je ochotný dobre a spoľahlivo pracovať.
V našich súčasných podmienkach sa funkcie personálneho manažmentu stávajú mimoriadne aktuálnymi. Nové ekonomické podmienky vytvárajú potrebu nových metód a nového prístupu k riadeniu ľudských zdrojov. V racionálnom hospodárení s nimi, v ich formovaní a motivovaní, či starostlivosti o ne, možno nájsť kľúč k prosperite jednotlivých podnikov i celej spoločnosti. Jednou z dôležitých funkcií personálneho manažmentu je získavanie a výber zamestnancov, pretože každý zamestnávateľ chce získať takých zamestnancov, ktorí prispievajú k hospodárskym výsledkom a prosperite podniku.
Vybrať najlepších ľudí na jednotlivé miesta v podniku predpokladá vedieť sa orientovať na trhu práce, ovládať personálne stratégie a ich tvorbu, ale najmä vyznať sa v metódach získavania a výberu pracovníkov.