Prudký rozvoj obchodných zariadení najrôznejšieho typu a veľký nárast záujmu, príprava a vznik prvých priemyselných parkov poznamenáva v posledných rokoch spoločenský život, architektúru a urbanizmus na Slovensku. Tieto premeny sa uskutočňujú pre mnohých v nebývalom tempe a rozsahu, pričom ich pozitívne i negatívne dôsledky na územie a spoločnosť zakladajú zmeny dlhodobého a v niektorých prípadoch i nezvratného charakteru. Nie sú to izolované javy, tvoria súčasť globálnych procesov.
V oblasti priemyselných parkov sú predmetom záujmu predmestské zóny. Výber lokalít sa sústreďuje prevažne na zelené lúky a zväčša sa vyhýba rekonštrukcii existujúcich priemyselných komplexov.
S prvými veľkými obchodnými centrami prichádza veľká vlna hypermarketov (typu Auchan, Carrefour, Tesco a pod.) a supermarketov (Leclerc, Billa atď.). Okolo hypermarketov vznikajú potom špecializované obchodné zariadenia s nábytkom a bytovými doplnkamin (napr. IKEA, Baumax, záhradné centrá, obchody s elektrospotrebičmi, počítačmi, hi-fi, CD a DVD-technikou (napr. NAY). Budovanie týchto zariadení vyvoláva novú vlnu urbanizácie v ich okolí.
Vznik prímestských obchodných centier prináša istú formu demokratizácie tým, že zabezpečuje jednoduchý prístup k modernej a komfortnej spotrebe širokým vrstvám populácie. Úspech tejto koncepcie je prevažne založený na nízkych cenách a dopravnej prístupnosti.