Pre podnikateľský subjekt, ktorý hľadá a vytvára ekonomické príležitosti na trhu, ktorý spotrebováva a vytvára statky, sa zaviedol do ekonomickej teórie pojem podnik. Podľa F. Etnera: „ podnik je miesto, kde sa uskutočňuje výroba, kde sa rozhoduje o jej úrovni a niekedy aj o predajnej cene. Statky, ktoré treba k tomu zabezpečiť sa nazývajú faktory, vytvorené statky - produkty“. Na otázku prečo sú vlastne potrebné podniky, prečo si spotrebiteľ nevyprodukuje všetko sám, prečo sa ľudia sústreďujú k výrobe statkov do väčších, či menších podnikov, odpovedajú P. A. Samuelson a W.D. Nordhaus nasledovne:
Najdôležitejší faktor, ktorý vyvoláva organizáciu výroby v rámci firiem, pramení z úspor z rozsahu. K úsporám z rozsahu dochádza ak výrobné náklady s rastúcimi objemami výstupu klesajú. Keby nebolo úspor z rozsahu a špecializácie, mohol by si každý z nás vyrobiť vlastné auto. Nakoľko nie sme schopní takéhoto výkonu, nesmierne veľa získame tým, že výroba je organizovaná vo veľkých firmách. Ďalším faktorom, ktorý súvisí s predchádzajúcimi je obstaranie zdrojov pre výrobu vo veľkom rozsahu. Výstavba nového podniku, výdavky na výskum a vývoj nového výrobku môžu byť natoľko finančne náročné, že ani bohatý jednotlivec nie je schopný ich uhradiť. Väčšina takýchto fondov sa získava zo zisku spoločnosti alebo úverom.