K najvýznamnejším aktivitám personálnej, riadiacej a vzdelávacej práce patrí interpersonálna komunikácia. Nie však všetci účastníci komunikačného procesu, aj napriek tomu, že ju denne využívajú, dokážu komunikovať efektívne. Komunikácia je základným spojovacím článkom medzi ľuďmi v procese riadenia. Len prostredníctvom komunikácie môžu ľudia v každej organizácii pracovať efektívnejšie ako celok. Komunikácia nemôže existovať bez ľudí vykonávajúcich určitú činnosť. Môže byť zložitá alebo celkom jednoduchá, veľmi formálna, ale i neformálna - závisí od podstaty odosielaného odkazu a od vzťahu medzi odosielateľom a príjemcom. Efektívna komunikácia je základným predpokladom úspešného fungovania každej organizácie. Zmeny, s ktorými sa stretávame v súčasných organizáciách možno charakterizovať nasledovne: » prichádzajú oveľa komplexnejšie, či sa týkajú štruktúry alebo technológie, » ekonomické a trhové podmienky, kvalita výroby a služieb sú účinnejšie a efektívnejšie, » legislatíva vyžaduje od manažérov zavádzanie politických a praktických zmien do života vlastných organizácií, » zamestnanci, zvlášť mladí, očakávajú od svojich zamestnávateľov nielen vysoké zárobky, ale tiež osobné a pracovné uspokojenie, » ľudia sú viac závislí od horizontálnych komunikačných kanálov. S rastúcou komplexnosťou sa oveľa rýchlejšie zvyšuje potreba informačnej výmeny medzi odborníkmi na horizontálnej úrovni ako vo vertikálnom smere. Pri pohľade na súčasné zmeny v organizáciách je jasné, že manažéri musia komunikovať efektívne, na úrovni zodpovedajúcej ich postaveniu. Odpoveď na otázku „prečo komunikovať?“ môže mať rôznu podobu: » pre efektívnejšie vedenie » pre držanie ľudí „v obraze“ » pre kvalitnejšie prepojenie ľudí s organizáciou a: » zvýšenie motivácie » zvýšenie záujmu o organizáciu » pre lepšie medziľudské vzťahy a pochopenie medzi: » šéfom a podriadenými » kolegami » ľuďmi v organizácii a mimo nej » pre pochopenie potreby zmien: » ako ich možno riadiť » ako redukovať odpor ku zmenám a pod.